کشف ساختار پنهان در قديمي ترين نور جهان

سیناپرس: تابش زمينه کيهاني يا تابش ريز موج کيهاني تابشي الکترو مغناطيسي است که درسراسر کيهان وجود دارد و قدمتش به 13.8 ميليارد سال قبل مي​رسد.

اين تابش در سال 1964 توسط پاتزياس و ويلسون به طور تصادفي در آزمايشگاه کشف شد و دماي آن تنها 2.76 درجه سلسيوس از صفر مطلق يا        ۲۷۳.۱۵- درجه سلسیوس گرم تر است و مي توان تاثير آن را به صورت برفک روي تلويزيون​هاي قديمي مشاهده کرد. حالا در اين اندازه گيري  جديد که با کمک آشکار ساز تلسکوپ «هوان ترون» در آتاکاماي شيلي انجام شده نشان مي‌دهد در اين تابش رد پايي از شکل​گيري ساختار هاي اوليه کيهان به جا مانده است.اين رديابي منجر به تهيه نقشه هاي جديدي از کيهان خواهد شد که مي​توان با کمک انها به حل برخي رازهاي هستي مانند ماده تاريک دست زد.

اين يافته توسط کنسرسيوم «خرس قطبي» به رهبري دکتر «آدريان لي» انجام شده است. نتايج اين تحقيق مهر تائيدي هستند بر نتايج پروژه «بايسپ2» که نتايجش زمستان گذشته منتشر شده بود.  تيم تحقيقاتي خرس قطبي در حقيقت با اين يافته​ها نگاهي انداخته به زماني که کيهان تنها کسري از ثانيه عمر داشته و به سرعت در حال گسترش بوده است، مرحله​اي که در کيهان شناسي به آن فاز تورمي گفته مي​شود. در اين دوران فوتون​ها به صورت پرشي به اجزاي جهان در حال شکل گيري برخود کرده و باعث يونيزه شدن اتمها مي شد.

اين روند تا 380 هزار سال بعد از تولد کيهان ادامه داشت تا اين که فوتون هاي آنقدر سرد شدند که نخستين اتمها هيدروژن از ترکيب يک پروتون و يک الکترون شکل گرفتند. در اين هنگام پروتون ها به صورت مستقيم در کيهان به پرواز درآمدند. دکتر لي سرپرست اين تحقيق مي گويد:« با اين حال همان فوتون هاي قدرتمند که باعث يونيزه شدن ماده مي​شدند امروز تا دماي منفي 270.39 درجه سانتيگراد سرد شده​اند اما هنوز حاوي اطلاعات ارزشمندي از برخوردهايشان با ماده در جهان آغازين هستند.»

اين تعامل باعث ايجاد نوعي قطبش خاص در اين فوتون​ها شده که توسط اين گروه کشف شده است. اين کشف ممکن است علاوه بر کمک به تعيين سرنوشت ماده تاريک راهي براي بررسي دلايل غلبه انرژي تاريک بر نيروي گرانش و گسترش جهان بگشايد.