یادگیری عمقی برای دقیق ترین پیش بینی آب و هوا

پیش بینی کردن آب و هوا به معنای واقعی کلمه امری دشوار است که نیاز به پردازش چندین مولفه مختلف به صورت همزمان دارد ولی فناوری های روز جهان، آرام آرمان در حال پیشرفت دادن این ساختارها هستند و به خوبی می توانند دقت پیش بینی ها را بالا ببرند. در این میان شرکت آی بی ام با ساخت یک سیستم هوش مصنوعی ویژه قصد دارد تا دقت پیش بینی آب و هوا را بالا ببرد.

یکی از کاربردهای ویژه این سیستم این است که می تواند به شرکت ها مشاوره هایی ویژه را درباره تاثیر آب و هوا بر روی رفتار مشتریان ارائه کند. برای نمونه این سیستم می تواند پیش بینی کند که کدام محصول می تواند به واسطه سنگین شدن میزان بارش باران در یک منطقه، با رشد فروش روبرو شود.

این سیستم جدید که دیپ تاندر (Deep Thunder) نام دارد، در نوع خود یکی از برترین مدل های شناسایی اب و هوا محسوی می شود که حتی در دید برخی از کارشناسان به عنوان بهترین نمونه تاریخ جلوه کرده است. این مکانیزم که به صورت تخصصی برای پیش بینی وضعیت آب و هوا طراحی شده است، در حقیقت یک سیستم یادگیری عمقی است که آی بی ام و شرکت و در با یکدیگر آن را طراحی کرده اند.

این سیستم می تواند با تحلیل چندین پتا باید داده (یک هزار ترابایت) می تواند از سوابق آب و هوایی یک منطقه و اطلاعات جدید به صورت همزمان بهره مند شود. دقت این سیستم به اندازه ای بالا است که ضریب تفکیک آن برای تعیین وضعیت اب و هوایی برابر با محدوده ای 0.2 تا 1.2 مایلی (320 تا 1920 متر) است.

حال یکی از کاربردهای ویژه این سیستم این است که می تواند به شرکت ها مشاوره هایی ویژه را درباره تاثیر آب و هوا بر روی رفتار مشتریان ارائه کند. برای نمونه این سیستم می تواند پیش بینی کند که کدام محصول می تواند به واسطه سنگین شدن میزان بارش باران در یک منطقه، با رشد فروش روبرو شود.

همچنین این سیستم می تواند برای سیستم های مخابراتی نیز مفید باشد و برای نمونه می تواند آسیب دیدن یا سالم ماندن برجک های تلفن در مناطق مختلف را نیز تحلیل کرده و در صورت نیاز، شانس پیشگیری از آسیب ها را به صاحبان صنایع بدهد.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا