کشف یک غول گازی در حال گردش به دور دو ستاره

دانشمندان از سال 1993 تا به امروز با پدیده ای جدید در نجوم آشنا شده اند، این پدیده سیاراتی هستند که به دور دو ستاره یا تعدادی بیشتر از ستاره ها در حال گردش هستند ولی تا به امروز معمولا این سیاره ها چندان بزرگ نبوده اند. حال ستاره شناسان توانسته اند تا برای نخستین بار یک سیاره غول پیکر را بیابند که به دور دو ستاره در حال گردش است.

این سیاره که توسط تلسکوپ فضایی کپلر سازمان ناسا کشف شده است، کپلر 1647b نام گرفته است و در فاصله 4 میلیارد و 400 میلیون سال نوری نسبت به ما قرار دارد. این غول گازی به نسبت سایر سیارات کشف شده، دامنه گردش بزرگ تری دارد و یک دور چرخیدن آن به در ستارگانش، یک هزار و 107 روز زمینی به طول می انجامد. البته این رقم در برابر مدت زمان گردش سیاره مشتری به دور خورشید در منظومه شمسی یعنی 12 سال، بسیار کوتاه است.

حال دانشمندان با بررسی های اولیه خود به این نتیجه رسیده اند که احتمال وجود حیات بر روی این سیاره، بسیار کم است ولی قمرهای کپلر 1647b ممکن است میزبان حیات انواع خاصی از ارگانیزم ها باشند. محققان معتقدند که این سیاره که تقریبا هم اندازه مشتری است، تنها نخستین نمونه یافت شده از سیاره های غول آسایی است که به دور بیش از یک ستاره می گردند و در آینده می توان انتظار یافته شدن مواردی بزرگ تر را نیز داشت که البته بعید به نظر می رسد که شامل شانس میزبانی از حیات باشند.

منبع: engadget