موتورهای دیزلی چگونه کار می کنند؟

اگر چه گازوئیل و بنزین جز سوخت های فسیلی محسوب شده و یکی از عوامل اصلی ایجاد آلاینده های جوی و تولید گاز دی اکسید کربن محسوب می شوند، اما در حال حاضر اصلی ترین منبع سوخت خودروها و صنایع جهان به شمار رفته و به باور برخی کارشناسان، نقش خون در رگ های صنعت را ایفا می کنند.

در اصطلاح علم مکانیک، موتورهای دیزلی از انواع موتورهای درون سوز محسوب شده و تفاوت آن با موتورهای بنزینی؛ نوع احتراق رخ داده در مخزن سیلندر است که بر اثر تراکم ایجاد می شود. در حقیقت ساختار موتورهای دیزلی به گونه ای است که برخلاف موتورهای بنزینی، نیازی به ایجاد جرقه از طریق شمع ها وجود نداشته و مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار زیاد عمل می کنند.

برای درک بهتر این موضع کافی است تا اعلام کنیم تنها در کشور ایالات متحده آمریکا به طور سالانه حدود 500 بیلیون لیتر گازوئیل مصرف می شود.  در این گزارش به بررسی نحوه عملکرد خودروهای دیزلی یا همان گازوئیلی می پردازیم:

این موتورهای خاص توسط مخترعی به نام رودلف دیزل از کشور آلمان طراحی شده و نام موتورهای دیزلی نیز که امروزه گستره وسیع تری گرفته و در بسیاری از نقاط جهان، گازوئیل نیز با نام دیزل شناخته می شود، از نام مخترع آن گرفته شده است. رودلف دیزل در سال 1892 میلادی موفق به ساخت این موتورها شد.  در اصطلاح علم مکانیک، موتورهای دیزلی از انواع موتورهای درون سوز محسوب شده و تفاوت آن با موتورهای بنزینی؛ نوع احتراق رخ داده در مخزن سیلندر است که بر اثر تراکم ایجاد می شود. در حقیقت ساختار موتورهای دیزلی به گونه ای است که برخلاف موتورهای بنزینی، نیازی به ایجاد جرقه از طریق شمع ها وجود نداشته و مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار زیاد عمل می کنند. در این شرایط به واسطه تراکم زیاد سوخت و اکسیژن، انفجار رخ داده و پیستون ها به حرکت در می آیند. البته برای رخ دادن این اتفاق ، لازم است که در ابتدا حرارت مخزن احتراق بالا رفته و سپس سوخت و اکسیژن با یکدیگر ترکیب شوند. حرارت مورد نیاز موتورهای دیزلی در هنگام شروع به کار نیز از طریق استارت که سبب ایجاد تراکم در سوخت می شود ایجاد شده و سوخت متراکم شده خود عامل بالا رفتن حرارت مخزن خواهد شد و در ادامه با ترکیب هوایی که از طریق مجاری ویژه وارد سیلندر می شود انفجار رخ داده و پیستون داخل مجرای سیلندر به عقب پرتاب می شود و تکرار این رخداد سبب ایجاد نیروی محرکه مورد نیاز شده و این عملیات ادامه پیدا می کند.

در حال حاضر انواع مختلفی از موتورهای دیزلی در بازار وجود دارد که برخی از مهمترین آن ها موتورهای دو زمانه و چهار زمانه هستند. موتورهای دیزلی را می توان بر اساس نوع کارکرد و نیاز؛ در قدرت ها و ظرفیت های مختلفی طراحی کرده و به تناسب عملکرد، سیلندر و پیستون هایی برای آن در نظر گرفت.

باید توجه داشت که در تمامی موتورهای دیزلی چهار عمل اصلی مکش ؛ تراکم، انفجار و تخلیه انجام شده و به این ترتیب موتور، توانائی ایجاد نیروی کافی برای به حرکت درآوردن وسیله نقلیه را که می تواند خودرو، تریلی ، ترن ، کشتی یا … باشد را به دست خواهد آورد. در ویدئوی ارائه شده در زیر با نحوه عملکرد موتورهای دیزلی و اتفاقاتی که در داخل مخزن این موتورها می افتد، آشنا می شویم.

منبع: science.howstuffworks

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا