تولید کار و انرژی پاک از دریا

دکتر مجتبی ذوالجودی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: امروزه دسترسی كشورهای درحال توسعه به انواع منابع جدید انرژی، برای توسعه اقتصادی شان اهمیت اساسی دارد. پژوهش های جدید نشان داده كه بین سطح توسعه یك كشور و میزان مصرف انرژی آن، رابطه مستقیمی برقرار است. هم اکنون با توجه به ذخایر محدود انرژی فسیلی و افزایش سطح مصرف انرژی در جهان فعلی، دیگر نمی توان به منابع موجود انرژی متكی بود.

عضو هیات مدیره انجمن علوم و فنون دریایی ایران افزود: دركشورما نیز، با توجه به نیاز روز افزون به منابع انرژی و كم شدن منابع انرژی فسیلی، ضرورت سالم نگه داشتن محیط زیست، كاهش آلودگی هوا، محدودیت های برق رسانی و تامین سوخت برای نقاط و روستاهای دورافتاده و… استفاده از انرژی های نو مانند انرژی باد، انرژی خورشید هیدروژن، انرژی های داخل زمین می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد.

بیشترممالك جهان به اهمیت و نقش منابع مختلف انرژی، به ویژه انرژی های تجدیدپذیر(نو) در تامین نیازهای حال وآینده پی برده وبه طور گسترده، در توسعه بهره برداری از این منابع لایزال، تحقیقات وسیع و سرمایه گذاری های اصولی می كنند.

رییس پیشین پژوهشکده هواشناسی اظهار کرد: خوشبختانه امروزه بیشترممالك جهان به اهمیت و نقش منابع مختلف انرژی، به ویژه انرژی های تجدیدپذیر(نو) در تامین نیازهای حال وآینده پی برده وبه طور گسترده، در توسعه بهره برداری از این منابع لایزال، تحقیقات وسیع و سرمایه گذاری های اصولی می كنند. با توجه به این گونه گرایش های اساسی و فزاینده در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و فناوری های مربوط در كشورهای صنعتی و درحال توسعه، لازم است در ایران نیز راهبردها و برنامه های زیربنای و اصولی تدوین شود.

در چشم انداز دراز مدت جانشین دیگری غیر از تجدیدپذیری به عنوان منبع انرژی دیده نمی شود. تهیه انرژی از امواج دریاها و اقیانوس ها راهی است که هم اکنون کشورها از آن به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی بهره می گیرند  بنابراین  قدم نهادن در چنین مسیری نیازمند توجه به علوم و فنون دریایی است و کار گسترده و توجه جدی مقامات عالی‌رتبه کشور را می طلبد.

معاون پیشین توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: هم اکنون كشور ایران از لحاظ منابع مختلف انرژی یكی از غنی ترین كشورهای جهان محسوب می شود؛ از یك سو ایران دارای منابع گسترده فسیلی نفت وگاز است و از جهت دیگر پتانسیل فراوانی برای تامین انرژی های تجدیدپذیر، همچون باد، ژئوترمال، خورشیدی و… دارد.

وی تصریح کرد: در چشم انداز دراز مدت جانشین دیگری غیر از تجدیدپذیری به عنوان منبع انرژی دیده نمی شود. تهیه انرژی از امواج دریاها و اقیانوس ها راهی است که هم اکنون کشورها از آن به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی بهره می گیرند  بنابراین  قدم نهادن در چنین مسیری نیازمند توجه به علوم و فنون دریایی است و کار گسترده و توجه جدی مقامات عالی‌رتبه کشور را می طلبد.

ذوالجودی گفت: شکی نیست که توسعه علمی کشور، در گرو برنامه‏ریزی دقیق برای هر یک از حوزه‏های علمی است و علوم و فنون دریایی و اقیانوسی نیز با توجه به جایگاه دریا در اقتصاد و امنیت جوامع از این امر مستثنی نیست. هم اکنون افزایش روز افزون درخواست ها از گسترده تر شدن طیف کاربران محصول های اقیانوس شناسی و علوم جوی در سطح کشور از یک سو و توسعه همکاری های بین المللی از سوی دیگر، نیاز شدیدی به تامین نیروی کارشناسی متخصص داریم.

وی افزود: ما می توانیم ضمن بهره گیری از انرژی های نوی، با برنامه ریزی درست سواحل دریاها، درصد قابل توجهی کار آفرینی و اشتغال‌زایی کنیم؛ هم اکنون ایران بیش از 5790 کیلومتر ( معادل بک چهارم مساحت کشور) مرز آبی دارد و می‌تواند بیش از دویست میلیون کیلومتر مربع از آب اقیانوس و دریای آزاد به صورت مشاع بهره برداری کند.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا