تجهیز محورهای مواصلاتی به نسل جديد سامانههاي هوشمند ثبت تخلف سرعت تولیدی داخل
هدف از انجام این طرح دستیبابی به دانش فنی تولید نسل جدید سامانههای هوشمند ثبت تخلف سرعت با تکنیک تصویربرداری سه بعدی(استریو) است که در نهایت منجر به کاهش ضریب خطا در سامانههای ثبت سرعت و افزایش کارایی آنها خواهد شد. همچنین محور قم-کاشان- اصفهان به 28 سامانه با تکنولوژی مذکور مجهز می شود.
سيدجمال خالقي مدیرعامل شرکت دانش بنیان نگرش رايانه پويا با بیان اینکه سامانه هوشمند ثبت تخلفات شامل مجموعهاي از تجهيزات نرم افزاري، سخت افزاري الكترونيك و ارتباطات است، گفت: اين سامانه باید در كمترين زمان با بيشترين كيفيت اطلاعات همه ترددهاي مقطع تحت پوشش از محور را به همراه پلاك، تصوير، كلاس(نوع)، سرعت خودرو و فاصله طولي و لاين عبوري از طريق بسترهاي ارتباطي تامين شده ارسال کند.
وی با تاکید بر اینکه مزیت اصلی سیستم FVSR-B مبتنی بر پردازش تصویرسه بعدی(استریو) است، تصریح کرد: برخی از ویژگیهاي اين سيستم شامل تشخیص سرعت خودرو تا 250 کیلومتر بر ساعت، تشخیص اتوماتیک پلاک خودرو، تشخیص لاین خودروی عبوری، ثبت تصویر رنگی مجزا برای ارائه به فرد متخلف، دارای پروژکتور مادون قرمز برای قرائت بهتر پلاک و امکان تشخیص پلاک در شب و وجود سیستم ارتباطات برای انتقال آنی اطلاعات به مرکز مانیتورینگ است.
خالقی درباره عملکرد نسل جديد سامانههاي هوشمند ثبت تخلف سرعت خاطرنشان کرد: دو دوربین سیاه و سفید واقع در هد به همراه یک عدد دوربین رنگی با سرعت حدود 20 فریم در ثانیه از محدودهای حدود 15 متری دوربینها واقع در سطح جاده فیلمبرداری کرده و تصاویر را از طریق پورت شبکه به پردازشگر ارسال میکند.
وی افزود: پردازشگر بر اساس الگوریتمهای پردازش تصویر، پلاکیابی را انجام داده و در صورت وجود پلاک در تصویر، نسبت به OCR و محاسبه سرعت لحظهای خودرو اقدام میکند. مشخصات اصلی خودرو یعنی پلاک و زمان عبور خودرو همزمان به سرور (واقع در مرکز مانیتورینگ) ارسال میشود. درصورت عدم وجود پلاک سیستم با خودرویابی اقدام به محاسبه سرعت میکند. همچنین عکس خودروها به مرکز ارسال میشود و سرور پس از دریافت اطلاعات به محاسبه سرعت متوسط میپردازد.
مهندس خالقی درباره تکنیک تصویربرداری سه بعدی(Stereo Vision) به کار رفته در این سامانه گفت: دانش پردازش تصویر با پردازش حجم زیادی از دادگان تصویر میتواند در اندازه گیری و درک فضای سه بعدی اطرافمان به ما کمک کند. تاکنون روشهای مختلفی در اندازهگیری از راه دور شامل استفاده از پرتو لیزر، امواج رادار و یا تکنیکهای پردازش تصاویر و یا ترکیبی از آنها مطرح شده است اما شاید تنها یک روش را بتوان نام برد که به عنوان روش غیر تهاجمی میتواند معرفی شود و آن روش، بینایی چند دوربینی است.
وی درباره روش بینایی چند دوربینی توضیح داد: در این روش با استفاده از تغییراتی که در محل اجسام در تصاویر اخذ شده از دوربینهایی با موقعیتهای مکانی مختلف و حل معادلات هندسی مرتبط با آنها میتواند درک نسبتاً دقیقی از مکان اجسام در فضای سه بعدی داشت. این روشها به چند دسته تقسیم میشوند که از لحاظ اصول عملکردی یکسان هستند و شامل روش استریو حرکتی (Motion Stereo)، روش دو دوربینی (Stereo Vision) و یا چند دوربینی (Multi-camera Vision) که اختصاراً همه را همان روش استریو مینامند، هستند.
مهندس خالقی ادامه داد: در روش استریو میبایست موقعیت دوربینهای استفاده شده نسبت به یکدیگر از جمله جابجایی و یا گردش آنها نسبت به هم با دقت بالایی تعیین شود. همچنین نیاز است پارامترهایی چون فاصله کانونی لنز دوربینها، نقطه کانونی تصاویر، میزان اعوجاج لنزها و نسبت غیرمربعی بودن پیکسلهای تصاویر مشخص شود که تمام فرآیند تخمین این مقادیر تحت عنوان فرآیند کالیبراسیون سامانه استریو نام برده میشود که شاید یکی از مهمترین و پیچیدهترین مراحل استفاده از یک سامانه استریو باشد.
به گفته خالقی سیستمهای سنتی خارجی عمدتا مبتنی بر سرعت سنجی بر اساس تکنولوژی راداری بوده و تنها در صورت تخلف اقدام به عکسبرداری از خودروی متخلف میکنند ولی سیستمهای مبتنی بر پردازش تصویر اطلاعات کلیه خودروهای عبوری را استخراج و به مرکز ارسال می کنند.
مهندس خالقی با تشکر از حمایت های صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) گفت: با حمایت 5.5 میلیارد ریالی صندوق موفق به توليد نسل جديد سامانه هاي هوشمند ثبت تخلف سرعت شدیم و طبق توافق با اداره کل حمل و نقل و پایانههای استان اصفهان، این سامانه در محورهای قم-کاشان-اصفهان (بزرگراه امیرکبیر) مورد بهره برداری قرار گرفت.
No tags for this post.