دستگاه ام آر آی چگونه کار می کند؟

فناوری های پزشکی در سال های اخیر با پیشرفت های بسیاری رو به رو بوده و در حال حاضر امکان بررسی و تصویر برداری از اندام های داخلی بدن و ساخت مدل های سه بعدی آن به راحتی امکان پذیر بوده و به پزشکان در تشخیص و درمان انواع بیماری کمک می کند.

فناوری فوق الذکر بر پایه حرکت هسته های اتم هیدروژن عمل می کند.  در حقیقت  دستگاه ام آر آی با ایجاد میدان مغناطیسی ویژه ای موجب نوسان هسته های هیدروژن موجود در بدن انسان شده و این نوسان هسته ها به نوبه خود منجر به همراستا شدن این هسته ها با جریان الکتریکی القا شده خواهند شد.

دستگاه ام آر آی که سه حرف نخستین عبارت انگلیسی  Magnetic Resonance Imaging به معنی تصویرسازی از طریق تشدید مغناطیسی است، یکی از دستگاه های نوینی است که در حوزه مطالعات پزشکی جهت شناسائی بیماری ها و مشاهده بخش های داخلی بدن انسان و سایر موجودات استفاده می شود.  دکتر هوارد . آر هارت از پیشگامان توسعه و طراحی این فناوری محسوب می شود.

در فناوری ام آر ای ، برای ایجاد تصویر اعضای داخلی بدن ازخاصیت ویژه اسپین های هسته هیدروژن استفاده شده و پس از انتخاب عضو، میزان مشخصی از انرژی مغناطیسی به آن بخش از بدن القا می شود که سبب همراستا شدن اتم های هیدروژن شده و بر اساس نوع بافت مورد نظر، امکان تصویر برداری از آن فراهم می شود. البته این اتم ها پس از قطع شدن جریان مغناطیسی فوق، به مرور زمان به حالت اولیه خود باز می گردند.  در این میان انتخاب نوع  و شدت پالس مغناطیسی برای مشاهده عضو مورد نظر بسیار مهم بوده و می تواند تاثیر زیادی در وضوح و دقت عکس های گرفته شده داشته باشد.

اطلاعات مغناطیسی دریافت شده از این فرایند به کمک روش موسوم به تبدیلات فوریه ای ، به شکل مرئی درآمده و تصویر عضو مورد نظر را مشخص می کند.

به تازگی فناوری جدیدی در تکمیل سیستم ام آر آی ابدع شده است که با نام فناوری اف ام آر آی یا functional magnetic resonance imaging   شناخته می شود. این سیستم جدید عمدتا برای تصویر برداری از مغز و جمجه کاربرد داشته و می توان به کمک آن فعل و انفعالات رخ داده در مغز را مشاهده کرد. در این روش از مغز انسان در حالت های مختلف فعالیت و استراحت تصویر برداری شده و این تصاویر مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در این گزارش ویدئویی به مشاهده چگونگی عمل دستگاه ام آر آی خواهیم پرداخت.

منبع: science.howstuffworks