انسان در آستانه شکست در بزرگ ترین مبارزه بقا

موضوع مقاومت آنتی بیوتیکی به اندازه ای نگران کننده شده است که سران هفت کشور صنعتی بزرگ جهان در دیداری در ژاپن به ضرورت پژوهش های مدرن در این باره اشاره کرده اند. به این ترتیب نخستین گام در این راه را می توان کاهش مصرف آنتی بیوتیک در سراسر جهان دانست و کشور ژاپن در این زمینه پیشگام شده است و برنامه کاهش 30 درصدی مصرف این دسته از داورها را در دستور کار قرار داده است.

به نظر می رسد که انسان در نبرد بقا در حال مغلوب شدن در برابر باکتری ها است. معمولا روش مبارزه بشر، ساخت آنتی بیوتیک هایی نیرومندتر بوده است ولی باکتری ها با سرعتی باورنکردنی در حال تطبیق پیدا کردن با این دشمنان مدرن هستند.

با این وجود نبرد انسان در برابر میکروب ها و میکروارگانیزم ها ادامه خواهد داشت ولی تا به امروز باید گفت که این میکروب ها و باکتری ها هستند که پیروز رقابت بوده اند. تقریبا یک قرن پیش بود که آلکساندر فیلیمینگ اسکاتلندی توانست تا پنیسیلین را کشف کند و نخستین آنتی بیوتیک را برای انسان ها محیا ساخت. این داورها در طول جنگ جهانی دوم و سوم توانستند تا جان بسیاری از انسان ها را نجات داده و سربازان فراوانی را از مرگ بر اثر عفونت زخم ها برهانند.

با این وجود پنیسیلین نیز اثربخشی خود را به تدریج از دست داده است زیرا باکتری ها در حال مقاوم تر شدن هستند و در برابر این دارو که زمانی معجزه به حساب می آمد، مبارزه می کنند. از سوی دیگر متاسیلین که یک آنتی بیوتیک برای مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس است (استافیلوکوکوس اورئوس موجب ایجاد سم در غذا، پوست انسان و یا سایر انواع عفونت می شود) نیز در سال 1962 برای نخستین بار به روش رسید ولی مقاومت آنتی بیوتیکی موجب شد تا این دارو نیز به تدریج در حال از دست دادن قابلیت درمانی خود باشد.

به این ترتیب به نظر می رسد که انسان در نبرد بقا در حال مغلوب شدن در برابر باکتری ها است. معمولا روش مبارزه بشر، ساخت آنتی بیوتیک هایی نیرومندتر بوده است ولی باکتری ها با سرعتی باورنکردنی در حال تطبیق پیدا کردن با این دشمنان مدرن هستند. این میکروارگانیزم ها با تکثیر خود در حقیقت ژن های خود را کپی می کنند و خطا در این فرایند کپی سازی تنها یک مورد در یک صد میلیون مورد است و به همین دلیل نیز شاهد جهش ژنتیکی در باکتری ها هستیم. دانشمندان معتقدند که این جهش ها هستند که موجب می شوند تا مقاومت آنتی بیوتیکی به وجود بیاید و در صورت پیدا نکردن راهکاری برای مبارزه با آن می توان شاهد باختن انسان در بزرگ ترین مبارزه بقا در تاریخ بشریت بود.

منبع: nikkei

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا