کلیه مصنوعی پوشیدنی، جایگزینی برای دیالیز

در سراسر جهان بیش از دو میلیون نفر با مشکل نارسایی کلیه دست و پنجه نرم می کنند و در این میان یکی از فرایندهای عذاب آور کنترل این بیماری برای آنها را می توان دیالیز کردن دانست. حال به نظر می رسد که چشم انداز جدیدی در برابر این بیماران قرار گرفته است زیرا گروهی از متخصصان به فناوری خاصی دست پیدا کرده اند که می تواند آنها را برای همیشه از دیالیز کردن رها کند.

دانشمندان می دانند که دیالیز منظم و برای مدت طولانی تر می تواند نتایجی بهتر را با خود به همراه داشته باشد ولی مشکل عمده ای که موجب می شود تا این امکان برای همه فراهم نباشد این است که دستگاه های دیالیز فعلی موجود در جهان، قابلیت حمل و نقل پذیری ندارند و همین امر نیز آنها را از دسترس برخی از بیماران دور نگاه داشته است.

جاناتان هیملفارب (Jonathan Himmelfarb) به عنوان یکی از پژوهشگران فعال در دانشگاه واشنگتن واقع در سیاتل، با مشارکت گروهی از همکاران خود توانسته است تا یک کلیه مصنوعی قابل حمل را طراحی کند که می توان به راحتی آن را به همراه داشت و حتی آزمایش های اولیه این محصول نیز با موفقیت پشت سر نهاده شده اند.

حال این پروژه که پیش از این به صورت موفقیت آمیز در بازه زمانی 8 ساعته مورد بررسی قرار گرفته بوده است، با آزمونی دشوارتر روبرو شده و فعالیت آن برای مدت زمان 24 ساعت بر روی 11 بیمار مبتلا به مشکلات کلیوی تحت نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که این بیماران در شرایط عادی تنها هر 15 ماه یک بار می توانستند به امکان دیالیز دسترسی داشته باشند.

در این میان تنها 5 دستگاه توانستند تا این آزمایش را با موفقیت کامل در 24 ساعت به پایان ببرند. یکی از بیماران با مشکل لخته خون در دستگاه خود روبرو شده و پیش از زمان مقرر مجبور به تحویل دستگاه شد. باتری دستگاه دو بیمار نیز پیش از اتمام 24 ساعت به پایان رسید. سه بیمار نیز با مشکل ایجاد حباب گاز در سیستم گردش خون روبرو شدند و به همین دلیل نیز 6 بیمار موفق به اتمام آزمایش یاد شده نشدند.

نکته مثبت این بود که هیچکدام از نمونه های این آزمایش از شرایط دستگاه گله ای نداشته و همگی می توانستند به صورت آزادانه به حرکت بپردازند. از نظرعوارض جانبی نیز این بیماران از دستگاه یادشده رضایت داشتند و آن را بدون مشکل ارزیابی کرده بودند. حال طراحان می گویند که مشکلات مربوط به 6 بیماری که نتوانستند آزمایش را به پایان برسانند نیز چندان جدی نیستند و تنها با تغییراتی در فاز طراحی فیزیکی دستگاه می توان بر آنها غلبه کرد.

منبع: plenglish