شیخ نشین های اماراتی در راه مریخ

سازمان ناسا روز گذشته اعلام کرد که یک قرارداد همکاری بسیار ویژه فضایی را با آژانس فضایی امارات متحده عربی به امضا رسانده است. یکی از مدیران برجسته ناسا به نام چارلز بولدن (Charles Bolden) در این زمینه گفت که این قرارداد می تواند این سازمان را در سفر به مریخ یاری کند.

نمایندگان این دو سازمان فضانوردی ابتدا در ماه مارس سال گذشته در کشور آمریکا و در مقر ناسا ملاقات های اولیه را پشت سر نهادند و دومین جرقه های این ارتباط نیز در ملاقات مجدد این دو گروه در ابوظبی در ابتدای سال جاری شکل گرفت

بولدن چند روز گذشته را در خاورمیانه حضور داشته است و با نمایندگانی از کشورهای مختلفی مانند امارات متحده و اردن در حال مذاکره بوده است تا بتواند شرکای جدیدی را برای پروژه سفر به مریخ بیابد. حال توافق بین ناسا و امارات متحده عربی نیز بسیار غافلگیر کننده به نظر می رسد زیرا تا چندی پیش کمترین میزان شانس برای عقد این قرارداد وجود داشته است.

نمایندگان این دو سازمان فضانوردی ابتدا در ماه مارس سال گذشته در کشور آمریکا و در مقر ناسا ملاقات های اولیه را پشت سر نهادند و دومین جرقه های این ارتباط نیز در ملاقات مجدد این دو گروه در ابوظبی در ابتدای سال جاری شکل گرفت. البته بولدن معتقد است که این امر به عنوان بخشی از رویکرد جهانی سفر به مریخ، بدیهی بوده است. او در این باره می گوید: «هر کشوری می تواند نقش خود را در سفر به مریخ ایفا کند. این پروژه، سفری علمی برای اکتشاف و رسیدن به فاز بعدی پیشرفت بشر به عنوان موجوداتی فضانورد است.»

جالب است بدانید که سازمان فضایی امارات متحده عربی تنها دو سال پیش و در سال 2014 میلادی تاسیس شده است ولی این کشور در طول سه دهه اخیر حضوری بسیار کمرنگ را در علوم فضانوردی داشته است. با این حال این سازمان در برنامه های خود ارسال کاوشگر بدون سرنشین به مریخ تا سال 2020 میلادی را نیز در اولویت قرار داده است.

البته هنوز جزئیات این قرارداد همکاری و نحوه دخالت داشتن امارات در پروژه سفر به مریخ مشخص نشده است و تلاش های رسانه ها برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع نیز با طفره رفتن ناسا از ارائه پاسخ مناسب و دقیق روبرو شده است.

منبع: motherboard

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا