با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم

شاخص اهدای خون ایران، ۲۶.۸ واحد اهدای خون به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که این میزان ۲.۵ برابر شاخص کشورهای با درآمد متوسط است. شعاری که امسال از سوی سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی اهدای خون اعلام شده، این است که "خون ما را به هم متصل می‌کند" و "با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم. "

معاون دفتر جذب ونگهداری اهدا کنندگان  خون و رئیس مرکز نوآوری سازمان انتقال خون در این خصوص گفت: سازمان بهداشت جهانی از سال 2004 با توجه به نقش مهم اهداکنندگان خون، 14 ژوئن را به اهدای خون اختصاص داد و این روز را روز جهانی اهداکنندگان خون نامگذاری کرد، همچنین از همه کشورها خواست با توجه به اهمیت این روز، موضوع اهداکنندگان خون را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: ایران بیش از چهار دهه است که در زمینه اهدای خون فعال است و در یک سری از شاخص ها هم ردیف بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

ایران بیش از چهار دهه است که در زمینه اهدای خون فعال است و در یک سری از شاخص ها هم ردیف بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

نیما هامون  در خصوص وجود ذخایر خونی در کشور ،خاطر نشان کرد: از لحاظ ذخایر خونی  دروضعیت مطلوبی قرار داریم و سازمان انتقال خون با 4دهه تلاش در این حوزه توانسته به تعادل خوبی برسد.همچنین سال گذشته نزدیک به 2میلیون و 100هزار واحد خون اهدایی داشتیم .

رئیس مرکز نوآوری سازمان انتقال خون  در خصوص شعار امسال افزود: هرسال سازمان بهداشت جهانی براساس گزارش‌های رسیده از کشورها و چشم انداز آینده جهان، محوری را برای فعالیت کشورها در زمینه اهدای خون تعریف می‌کند بنابراین امسال نیز  باتوجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و آشنایی مردم با مبحث اشتراک گذاری از این جنبه سازمان جهانی بهداشت به موضوع نگاه کرده و با این مفهوم که هر فرد با اهدای خونش می‌تواند در درمان3 نفر نقش داشته باشد، این اشتراک گذاری زندگی معنی پیدا می‌کند.

معاون دفتر جذب ونگهداری اهدا کنندگان  خون  سازمان انتقال خون ایران با اشاره به ماه رمضان در ادامه عنوان کرد: مسلما با توجه به اینکه در ماه رمضان هستیم میزان مراجعات در هفته اول این ماه کمتر می‌شود  اما  باتوجه به اینکه تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است، در این وضعیت سطح ذخایر در وضعیت مطلوبی قراردارد.اما مردم باید بدانند نیاز به خون همیشگی است و اگر قصد اهدای خون دارند این مهم را به ایام شبهای قدر و ایام خاصی موکول نکنند؛ زیرا کشور در همه شرایط نیاز به خون دارد.

مراجعه مرد م می‌تواند تضمین کننده حفظ ذخایر خونی باشد

هامون با اشاره به اینکه مردم می‌توانند تضمین کننده ذخایر خونی در کشور باشند، افزود: تعادلی بین نیاز، مصرف و تولید وجود دارد اما مراجعه مردم میتواند تضمین کننده باشد.

وی با اشاره به برنامه های در نظر گرفته شده از سوی سازمان انتقال خون گفت: تقریبا از فروردین ماه سال جاری به روال هرسال کمیته بزرگداشت روزجهانی اهدا کنندگان را تشکیل دادیم و تمهیداتی را چه با رویکرد جهانی چه ملی را درنظر گرفته‌ایم .

هامون در عین حال به سهم زنان در اهدای خون اشاره کرد و گفت: مشارکت بانوان در اهدای خون براساس آمارهای اعلام شده در برخی از کشورهای اروپایی 50 درصد و متوسط جهانی اهدای خون توسط بانوان 30درصد است و کشور ما نسبت به میانگین جهانی فاصله‌هایی دارد.

رئیس مرکز نوآوری سازمان انتقال خون با اشاره به نقش مؤثر بانوان در ترویج فرهنگ اهدا خون تاکید کرد: در زمان حاضر، مشارکت زنان در اهدا خون در کشور کمتر از 10 درصد است و اقدامات لازم در جهت ترویج این موضوع باید انجام شود.

هامون ادامه داد: به دو دلیل باید افزایش اهدای خون توسط بانوان را مد نظر داشته باشیم؛ نخست به این دلیل که مشارکت در اهدای خون در نجات جان انسان ها دخیل است و دیگر اینکه بانوان به دلیل داشتن نقش تربیتی در جامعه می توانند فرهنگ والای اهدای خون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند و پرورش دهندگان اهداکنندگان باشند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی باورهای غلطی در زمینه اهدای خون توسط بانوان وجود دارد که مانع از اهدای خون آنان می شود که مثلا اگر بانوان خون اهدا کنند ،دچار کم خونی می شوند. بانوان مادران آینده این مرزو بوم هستند واز این طریق پرورش دهنده نسل های آینده اند که نهایتا میتوان نسل آینده را با مقوله اهدای خون آشنا کرد.

معاون دفتر جذب ونگهداری اهدا کنندگان  خون و رئیس مرکز نوآوری سازمان انتقال خون  خاطرنشان کرد: ما کاملا در بحث فرآورده های خونی مستقل هستیم و حتی در زمینه داروهایی که از مشتقات پلاسما هستند به این دستاورد رسیده ایم که داروها از پلاسمای بومی مشتق می شود .

گزارش: فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا