تکرار موفقیت دره سیلیکون در نواحی مختلف دنیا

مفهوم یک شرکت که به سرعت رشد می کند به طوری که در کمتر از دو سال درآمدش را دو برابر می کند، یادآور غول های فناوری دره سیلیکون است. با این حال، چنین نرخ رشدهایی فقط مختص شرکت های دنیای توسعه یافته نیست و در واقع رشد غول آسا در بسیاری از نواحی دنیا تجربه می شود.

در حالی که بازارهای امریکایی و اروپایی به دلیل دارا بودن شرکت های به سرعت در حال رشد، شناخته شده هستند، شرایط بازار در افریقا، آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و شمال افریقا نیز تعدادی از بهترین فرصت ها را برای دستیابی به رشد غول آسا در اختیار دارد و این امر به دلیل اقتصادها و جمعیت های به سرعت در حال رشد و همچنین سرمایه گذاری عظیم آن ها در زیرساخت هاست.

بزرگترین مانع برای رشد سریع

شرکت های دارای رشد غول آسا نه تنها  در هر منطقه ای وجود دارند، بلکه آن ها در تلاش خود برای رشد کردن با چالش های زیادی روبرو هستند.

شرکت های دارای رشد غول آسا نه تنها  در هر منطقه ای وجود دارند، بلکه آن ها در تلاش خود برای رشد کردن با چالش های زیادی روبرو هستند. بزرگترین چالشی که این شرکت ها به همراه شرکت های دارای رشد سریع کندتر، با آن مواجه اند، استعداد است. بر اساس مطالعه مجمع جهانی اقتصاد درباره 200 شرکت سراسر دنیا، بیش از نیمی از (55 درصد) کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (CEO) اعلام کرده اند که یافتن، تشویق کردن و نگه داشتن بهترین افراد، یکی از دشوارترین مشکلات شرکت هایشان است.

پس از استعداد، مهم ترین چالش های پیش روی شرکت های دارای رشد غول آسا بر اساس منطقه ای که در آن وجود دارند، متغیر است. این مشکلات منعکس کننده مباحثی هستند که محیط های تجاری سراسر دنیا با آن روبرو هستند؛ چنین موضوعاتی شامل برخورد کردن با مقررات، دسترسی به سرمایه، رهبری و مدیریت بازارهای جدید هستند.

قوانین و مقررات

بررسی های مجمع جهانی اقتصاد، مقررات را به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه شرکت های دارای رشد غول آسا در آسیا-اقیانوسیه نشان داد. قوانین سختگیرانه ای به ساختارهای مالکیت شرکت و جریان سرمایه اعمال می شوند و این امر توانایی شرکت ها برای بسط یافتن را محدود می کند. همچنین کنترل های جریان نیروی کار نیز اغلب مانعی بر سر راه نیروی کار دارای تحصیلات بالا و ماهر در آسیا-اقیانوسیه برای مسافرت کردن در داخل این منطقه است.

 با این حال، تغییراتی در این زمینه ها در حال رخدادند که می توانند به انفجار رشد غول آسا بینجامند. در سال 2015، اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، جامعه اقیانوسیه ASEAN را معرفی کرد که هدف از آن تسهیل بخشیدن به حرکت آزادانه تر خدمات و کالاها، سرمایه گذاری، سرمایه و نیروی کار در میان کشورهای عضو این اتحادیه بود.

دولت های خاورمیانه و شمال افریقا نیز به دنبال متنوع کردن اقتصادهایشان و دور شدن از وابستگی کامل سنتی به نفت هستند. این امر فرصت هایی را برای تجربه کردن رشد غول آسای اقتصادی در تعدادی از بخش های آن ها فراهم می کند. در این میان به کالاهای مصرفی دارای جریان بالا و کالاهای دارویی و همچنین خدمات مالی توجه ویژه ای شده است و به طور مثال، امارات متحده غربی با موفقیت خود را به عنوان نوعی هاب جهانی برای بانکداری مطرح کرده است. در مجموع، این منطقه پتانسیل بالای اقتصادی دارد اما شرکت های دارای شد غول آسا به کارشناسانی برای به فعل رساندن این پتانسیل نیاز دارند. 

همچنین، پتانسیل اقتصادی کشورهای زیر صحرای افریقا نیز به دلیل فراوانی کالاهای طبیعی مانند نفت، مواد معدنی و جمعیت های جوان و به سرعت در حال رشد، بسیار بالاست. این منطقه دارای اقتصادهایی با سریع ترین رشد در دنیاست که از آن جمله می توان به اتیوپی، موزامبیک و رواندا اشاره کرد. با این حال، بسیاری از شرکت های افریقایی از لحاظ استانداردهای بین المللی هنوز کوچک اند.

در این میان، شرکت های دارای رشد غول آسا از پیچیدگی و غیرقابل پیش بینی بودن مقررات در این ناحیه رنج می برند. به طور مثال، در کنیا، قوانین و مقرراتی که توسط دولت ملی و دولت های محلی وضع می شوند، با یکدیگر در تنش هستند و صنعت خدمات مالی در نیجریه نیز تا حد زیادی کنترل می شود. همچنین اعمال قوانین و مقررات نیز می توانند نابرابر باشند؛ با این حال،این ابهام به شرکت های دارای اهداف رشد غول آسا فرصتی برای برقراری ارتباط با وضع کنندگان مقررات می دهد تا برای اجتناب از پرداخت جریمه در آینده، بر سیاست و مقررات تاثیر بگذارند.

نزاع برای فایننس

اروپا با داشتن یک بازار تثبیت شده و جمعیت دارای تحصیلات بالا، تحرک آزادانه و چهارچوب های مقرراتی شفاف، جایی است که شرکت های دارای شد غول آسا می توانند در آن کار کنند. اما علی رغم تبدیل شدن این قاره به صحنه استارت آپ ها، اروپا دارای فرهنگ تجاری با ریسک بالایی است و این موضوع به دلیل بحران بانکداری تشدید شده است. در نتیجه، شرکت های اروپایی دارای رشد غول آسا را برای در اختیار داشتن فایننسی که آن ها را قادر سازد استعدادها را استخدام کنند، نوآوری داشته باشند و تجارتشان را از درآمدهای میلیونی به میلیاردی بسط دهند، با دشواری مواجه می کند.

رشد پایین و بازدهی ضعیف، موضوعات مهمی در اروپا هستند و چنین چالش هایی شانس کمتری به این قاره برای رقابت کردن با امریکای شمالی می دهد. دولت های منفرد اروپایی و کمیسیون اروپایی با تشخیص دادن این مشکل از پروژه هایی حمایت می کنند که کارآفرینی و نوآوری را افزایش می دهند. این امر به شرکت هایی اروپایی امکان پشتیبانی کردن از استارت آپ ها و کارآفرینان را می دهد.

امریکای شمالی بیش از هر منطقه دیگری، توانسته با موفقیت کارآفرینی را رشد داده و از فناوری برای تقویت کردن شرکت های دارای رشد غول آسا استفاده کرده است. این منطقه میزبان دره سیلیکون (مرکز جهانی نوآوری فناورانه) است و دارای فرهنگی دوستدار تجارت و زیرساخت فناورانه پیشرفته ای است.

با در نظر گرفتن این نکته که این منطقه آهنربای استعدادهای بین المللی است، جای تعجب نیست که پرورش دادن بهترین رهبری و مدیریت نیز یکی از مهم ترین چالش ها برای شرکت هایی است که به دنبال دست و پا کردن نامی برای خود هستند.  جف بزوس از شرکت آمازون، بیل گیتس از شرکت مایکروسافت و الون ماسک از شرکت اسپیس ایکس و همچنین استیو جابز، موسس فقید شرکت اپل، در میان بهترین رهبران تجاری امریکای شمالی هستند. این مدیران نشان داده اند چنانچه شرکتی بتواند مدیر مناسبش را بیابد، سایر مسائل به خودی خود حل می شوند.

در ایالات متحده با داشتن تعداد زیادی شرکت در سطح رقابتی بالا، شرکت های این کشور اغلب مدیریت را به عنوان چالشی کلیدی برای تقویت رقابت می انگارند. برای شرکت هایی که مرحله استارت آپ را از سر گذرانده اند، اولویت اصلی کماکان تثبیت کردن رهبری و تیم مدیریتی است که تضمین کند شرکت های دارای رشد غول آسا به اندازه ای قوی هستند که می توانند نبود موسس خود را تحمل کرده و دارای رشد پایداری در محیطی به سرعت در حال رشد باشند.

یک نیروی جدید بازار

امریکای لاتین در سال های اخیر از چالش های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی رنج برده است به طوری که برزیل در رکود است و آرژانتین نیز با تورم بالایی دست و پنجه نرم می کند. فرهنگ تجاری این منطقه به طور سنتی خانواده محور بوده است در حالی که قوانین محدود کننده جریان سرمایه در بسیاری از کشورها مانعی بر سر راه سرمایه گذاری خارجی به شمار می آیند.

با وجود محدودیت های محیط تجاری امریکای لاتین، واضح است که شرکت های دارای رشد غول آسا در این منطقه توسعه بازارها و مشتری های جدید را بزرگترین چالش خود به شمار می آورند.

بسیاری از شرکت های دارای رشد غول آسای امریکای لاتین، امریکای شمالی را به عنوان بازار اصلی خود می دانند زیرا ایالات متحده پس از مکزیک دارای بالاترین جمعیت اسپانیایی زبان است. این کشور همچنین دارای بازاری است که تخمین زده می شود 1.5 تریلیون دلار ارزش داشته باشد.

یکی از مهیج ترین موضوعات درباره رشد غول آسا این است که این مفهوم می تواند در هر جایی رخ دهد. در واقع تعدادی از بهترین فرصت ها در مکان هایی وجود دارند که شاید برای انجام تجارت مطلوب به نظر نرسند. دلیل این که چرا تعدادی از شرکت های دارای رشد غول آسا در مقایسه با شرکت های دیگر موفق ترند، این است که شرکت های موفق به چالش های منطقه ای خود به شیوه واکنش نشان می دهند که رشد آن ها را تقویت می کند.

این امر می تواند با تاثیرگذاشتن بر قانونگذاران برای ایجاد قانون هایی انجام شود که کارآمدتر عمل می کنند. این شرکت های موفق همچنین با شرکت های دیگر برای ورود به بازار جدید همکاری کرده و به دنبال سرمایه گذاری یا پرورش مدیرانی هستند که ارزش های بنیان گذار شرکت را در دراز مدت تحقق می بخشند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا