زيست فناوري روشی نوین در حل مشکلات جامعه

در همین زمینه تحقیقی با عنوان« آسيب شناسي تجاري سازي تحقيقات در زيست فناوري »باهمکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به انجام رسیده و نتیجه آن در دومين كنفرانس بين المللي تجاري سازي فناوري که در تاریخ 3 اسفند 1393 برگزارشد ،ارائه گردید.

همانطور که در این مقاله اشاره شده سالانه بسياري از محصولات زيست فناورانه در جهان رونمايي مي شوند كه توانسته اند به بازار وارد شده و جايگزين محصولات قديمي شوند. علت اهميت و سرمايه گذاري كشورهاي توسعه يافته بر زيست فناوري صرفه اقتصادي، سازگاري زيستي و كاربرد وسيع آن در تمامي حوزه هاست.

در ايران با توسعه ستاد زيست فناوري، اهميت آن در اسناد بالادستي متعددي نظير سند چشم انداز بيست ساله نظام در افق 1404سياست هاي كلي برنامه چهارم و پنجم توسعه و بيانات مقام معظم رهبري مورد تاكيد فراوان قرار گرفته است. سالانه مقالات بيشماري در اين زمينه در سطح جهان از سوي محققان ايراني به چاپ مي رسد، حال آنكه سهم توليد محصول بسيار ناچيز است. مشكلات بسيار پيش روي تجاري سازي در حوزه زيست فناوري در ايران وجود دارد كه عدم توجه و باور مسئولين كشوري، بيان وعده هاي شعارگونه،سهم ناچيز تحقيقات در كشور، عدم شناخت بازار از سوي كارآفرينان محصولات زيست فناورانه، عدم سرمايه گذاري خطرپذير و عدم باور ايرانيان به محصولات ساخت ايران از مشكلات كليدي در اين حوزه است.

این پژوهش توسط  الهه پورفخرايي، مسئول پژوهش و فناوری و مهرداد سالاروند  از  پارك علم و فناوري دانشگاه تهران ارائه گردید.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا