پشه ها چگونه نیش می زنند؟

پشه ها گروهی از حشرات محسوب می شوند که به صورت انگلی زندگی کرده و از خون موجودات دیگر مصرف می کنند. پشه های ماده برای پرورش تخم هایی که قرار است به پشه تبدیل شوند، نیاز به مصرف خون سایر موجودات دارند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که تنها پشه های ماده اقدام به نیش زدن و خوردن خون می کنند و پشه های نر عموما علاقه ای به این کار نداشته و از خون تغذیه نمی کنند.

این پشه های مادر عموما از یک خرطوم اره مانند که به وی امکان دسترسی به رگ های خونی زیر پوست را می دهد، قربانیان خود را نیش زده و از خون آن ها تغذیه می کند. پشه ماده همزمان با استفاده از خرطوم اره ای خود برای برش پوست، سوزن دیگری را که در کنار این خرطوم قرار دارد به بدن قربانی وارد کرده و ماده ای را تزریق می کند که در آن منطقه از لخته شدن خون پیشگیری کرده و  سبب می شود وی به راحتی از این ماده مصرف کرده و خون به فرم رقیق تری وارد بدن وی شود.

پشه ماده همزمان با استفاده از خرطوم اره ای خود برای برش پوست، سوزن دیگری را که در کنار این خرطوم قرار دارد به بدن قربانی وارد کرده و ماده ای را تزریق می کند که در آن منطقه از لخته شدن خون پیشگیری کرده و  سبب می شود وی به راحتی از این ماده مصرف کرده و خون به فرم رقیق تری وارد بدن وی شود.

خود فرایند اره کردن و مکیدن خون بدن انسان توسط این حشرات موذی به اندازه کافی ناخوشایند هست و در کنار این موضوع، ماده تزریق شده به بدن که از انعقاد خون پیشگیری می کند، سبب بروز واکنش های آلرژیک شده و با ایجاد حساسیت در موضع گزیده شده، فرد احساس خارش می کند. مهمترین مشکلی که پشه ها برای سلامتی و بهداشت انسان ایجاد می کنند، انتقال انواع میکروب ها و عوامل بیماری زا مانند مالاریا، زیکا و … است. در این ویدئو، چگونگی گزش بدن انسان توسط پشه ها به تصویر مشیده شده است.

منبع: scientificamerican

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا