معاینات تابستانی خـودرو
برخلاف ذهنیت بسیاری از مردم، آمادهسازی خودرو برای ورود به فصل تابستان، اهمیت بسیار زیادی دارد و اقداماتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، موجب آسودهخاطر شدن شما در فصل گرما میشود.
1. سیستم کولر را چک کنید
سلامت کامل سیستم تهویه مطبوع، مهمترین اقدامی است که برای رفاه حال سرنشینان در فصل تابستان باید صورت گیرد. اگر از یک خودروی تولید داخل و برای مثال، محصولات خانواده پژو استفاده میکنید، باید پیش از هر چیز به چند نکته توجه داشته باشید.
سیستم برودتی خودرو، چرخهای کاملا بسته و ایزوله است که در فرآیندی نسبتا پیچیده، گاز و روغن مخصوص با فشاری که از سمت کمپرسور وارد میشود، در لولهها، اواپراتور، درایر و کندانسور میگردد. به همین خاطر اگر مدت زمانی از بلااستفاده بودن کولر خودرو بگذرد، احتمال رسوب کردن گاز در این سیستم وجود دارد. پس پیشنهاد میکنیم حتی در فصول سرد سال، حداقل ماهی یک تا دو بار به مدت 30 دقیقه از کولر خودرو استفاده کنید تا از بروز رسوب، کاهش فشار گاز و خورده شدن اورینگها جلوگیری شود.
با توجه به این که دمنده سیستم تهویه مطبوع، برودت کولر یا گرمای بخاری را از دو مسیر مختلف که به وسیله دیافراگمی از هم جدا میشوند، بهصورت جداگانه به دریچهها میدمد، در صورت خاموش بودن کولر برای مدت طولانی، احتمال رشد قارچ یا باکتری پشت دمنده کولر وجود دارد. پس اگر مدتی طولانی از کولر خودروی خود استفاده نکردهاید، برای نخستین بار بهتر است درهای خودرو را باز بگذارید و کولر را با بالاترین درجه دمنده روشن کنید تا فشار هوا موجب خروج باکتریها یا میکروبهای احتمالی از دریچههای کولر شود.
پیشنهاد میشود هر دو سال یکبار با مراجعه به مراکز معتبر سرویس سیستم کولر، اقدام به بررسی میزان روغن و گاز موجود در سیستم کرده، در صورت وجود نشتی، آن را برطرف کنید. همچنین تعویض فیلتر کولر که در یکی از لولههای منتهی به درایر وجود دارد و بررسی سلامت والفها از مواردی است که باید انجام شود. در نهایت هم باید اشاره کرد، اگر کمپرسور یا بخشی از سیستم کولر خودروی شما برای مدتی طولانی باز بوده، پیش از بستن لوازم و شارژ کردن گاز، به شستوشوی کامل مسیر بپردازید. توجه داشته باشید، در حال حاضر هیچ گازی غیر از R134 برای خودروهای تولید داخل مناسب نیست. برخی اتومبیلهای قدیمیتر همچون محصولات دوو از گاز R12 استفاده میکنند، اما به دلیل کمیاب شدن این گاز عمده متخصصان سیستمهای برودتی خودرو پس از تخلیه کامل و شستوشوی مسیر، برای این خودروها هم از R134 استفاده میکنند. البته توجه داشته باشید، روغن مورد استفاده نیز باید مخصوص گازی که شارژ کرده اید، باشد و همچنین به هیچ عنوان از گاز یا روغن کمتر یا بیشتر از میزان گفته شده برای خودرو استفاده نکنید.
2. سیستم خنککننده موتور را بررسی کنید
در هوای گرم تابستان، خنک شدن موتور از خنک شدن سرنشین اهمیت بالاتری دارد. وجود مشکل یا کاستی در سیستم خنککننده پیشرانه هر خودرو میتواند اثرات جبرانناپذیری برای پیشرانه و سیستم انتقال قدرت اتومبیل داشته باشد.
سیستم خنککاری پیشرانه خودرو از بخشهایی همچون رادیاتور، لولهها، رادیاتور بخاری، واتر پمپ، فن رادیاتور، سنسور فعالساز فن و ترموستات تشکیل شده که نقص هر یک از این بخشها میتواند در بالارفتن دمای پیشرانه و بروز مشکلاتی همچون سوختن واشر سرسیلندر و قفل شدن موتور تاثیر داشته باشد. اگر معیار را خودروهای تولید داخل و انژکتوری در نظر بگیریم، باید گفت پیش از هر چیز، سنسور دمای آب خودرو که به فن رادیات دستور قطع و وصل میدهد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین فشنگی فن دور بالا که وظیفه گرمکردن خودرو در اول استارت و راهاندازی فن دور بالای خودرو را دارد، دیگر بخش الکترونیکی در سیستم خنککاری پیشرانه یک خودرو و بسیار مهم است.
پس از بررسی این دو قطعه، مسیر رادیاتور را چک کنید. برای این کار، ابتدا در رادیاتور را باز و خودرو را روشن کنید و تا گرم شدن آن، منتظر بمانید. سپس با گاز دادن به صورت دستی از داخل محفظه موتور، میزان گردش آب را بررسی کنید. اگر چرخش و فشار آب داخل مخزن به حد کافی است، این موضوع نشانگر صحیح بودن کارکرد موتور شماست؛ در غیر این صورت، ممکن است برای یکی از بخشهای این چرخه ایرادی به وجود آمده باشد. برای مثال، چرخش ضعیف آب میتواند از خوردهشدن پرههای واتر پمپ یا بروز رسوب روی پروانه این قطعه حساس باشد.
همچنین نشتی از لولهها، لهیدگی یا پیچیدگی یکی از لولههای مسیر رادیاتور و موتور، گرفتگی رادیاتور موتور یا رادیاتور بخاری و وجود هوا در مسیر آب، از دیگر دلایل گردش آرام آب در مخزن است، اما برای جلوگیری از مشکلاتی همچون گرفتگی مسیر یا خورده شدن واتر پمپ، پیشنهاد میشود، همیشه از حداقل دو لیتر ضدیخ در مخزن آب خودرو استفاده کنید، زیرا این مایع غیر از یخ زدن آب، از خوردگی قطعات و رسوب جلوگیری میکند، اما اگر کار از کار گذشته بود، به سرویس رادیاتور، تمیزکاری مسیر گردش آب و در نهایت، تعویض مایع خنک کننده پیشرانه بپردازید.
3. چند خرید و نکته کوچک
پیش از شروع فصل گرما بهتر است یک خرید کوچک برای خودروی خود داشته باشید. آفتابگیر شیشه جلو با قابلیت انعکاس نور، هنگام پارک کردن خودرو زیر آفتاب، موجب کاسته شدن گرمای داخل کابین و در نهایت، سالم تر ماندن ادوات داخلی همچون داشبورد و کنسول خواهد شد. همچنین در صورت استفاده از پرده توری شیشه عقب و کاهش نور داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع کارکرد بهتری خواهد داشت و همچنین سرنشینان ردیف دوم با آسایش بیشتری داخل خودرو مینشینند. مهم تر از همه اینها، نوع روغنی است که در فصول مختلف برای پیشرانه خودرو انتخاب و استفاده میکنید. تاکنون حتما کلماتی مثل ویسکوزیته، گرانروی یا اعدادی مثل 20 ـ 50، 10 ـ 40 در روغن موتور به گوش شما خورده است. این اعداد، میزان غلظت یا همان ویسکوزیته روغن مورد استفاده شما را مشخص میکنند که هر چه عدد بزرگتر باشد، نشاندهنده غلیظتر بودن روغن شماست. پس جدا از این که در تابستان بهتر است روغنی با سطح کیفیت بالاتر (همچون SL) انتخاب کنید، پیشنهاد میشود روغنی در موتور بریزید که غلظت بالاتری نیز داشته باشد. برای مثال، روغنهای 20 ـ 50 برای فصول گرم سال انتخاب مناسبتری هستند. غیر از این، اکیدا توصیه میشود، در فصل تابستان هر دو هفته یکبار نیم نگاهی به باد تایر خودرو داشته باشید، زیرا گرمای سطح زمین در این فصل، موجب داغ شدن جداره لاستیک و در نهایت انبساط هوای داخل آن میشود. فشار باد زیاد داخل تایر، موجب خشکتر شدن خودرو، آسیبپذیرتر شدن جداره تایر و کاهش پایداری خودرو بر اثر باریکتر شدن سطح تماس با زمین خواهد شد.
منبع:جام جم
No tags for this post.