چشمها به ضیافت آثار هنری دعوت شدند

نخستین دوره طرح "نگارخانهای به وسعت یک شهر" به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در تاریخ 15 تا 26 اردیبهشت 94 اجرا شد که با استقبال مردم و رسانههای داخلی و خارجی قرار گرفت. روزنامه "میدل ایست" در توصیف این حرکت نوشت: "تهران با نمایش آثار فاخر نقاشی و گرافیکی توانست در سطح شهر بزرگی نظیر تهران یک انقلاب فرهنگی به پا کند." *

در دوره نخست، در مجموع 700 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در زمینههای نقاشی، خوشنویسی و مینیاتور بر روی 1500 بیلبورد در معرض دید مردم قرار گرفت.

بار دیگر شهروندان تهرانی فرصت پیدا کردند تا در کنار زیباییهای فصل بهار، شاهد جلوهگری آثار هنری هنرمندان  ایرانی و خارجی باشند.

دومین دوره طرح "نگارخانه ای به وسعت یک شهر" در تاریخ 1 تا 10 خرداد 95 در تهران برگزار شد. در این دوره 800 اثر بر روی دو هزار سازه تبلیغات شهری، بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی ایستگاههای مترو به نمایش گذاشته شدند.

در کنار هر اثر، نام هنرمند و کشور، نام اثر، سال خلق و محل نگهداری درج شده بود؛ 70 درصد آثار متعلق به هنرمندان ایرانی و 30 درصد نیز متعلق به هنرمندان خارجی بودند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنان خود در مورد اجرای طرح "نگارخانه‌ای به وسعت شهر" گفت: " این طرح در پی ارتقاء معرفت عمومی جامعه است تا مردم با آثار سنتی، کلاسیک و مدرن و تفاوت ‌های آنها آشنا شوند. این نگاه معرفتی سبب آشنایی بیشتر مردم با هنر را فراهم کرده و این اقدام رفته رفته بر سبد فرهنگی و هنری خانوادههای ایرانی تاثیر خواهد گذاشت. البته این اقدام تاثیرات دیگری هم دارد و موجب می ‌شود که مردم به دیدن آثار هنری عادت کنند و بیشتر به موزه‌ها و فضاهای هنری کشور رفت و آمد داشته باشند." *

ویژگی قابل توجه طرح " نگارخانهای به وسعت یک شهر" امسال، تنوع بیشتر آثار بود؛ آثار نقاشی هنرمندان ایرانی و خارجی، مینیاتور، قرآنهای خطی، شاهنامه، نقاشی قهوهخانهای، کاشیکاری و کتیبه، خطاطی و خوشنویسی، اشیاء و آثار باستانی، قالیچههای قدیمی و پارچههای قلمکار، بر روی بیلبوردهای سطح شهر جلوهگری می کردند.

باتوجه به همزمان شدن اجرای این طرح با اعیاد شعبانیه و آزاد سازی خرمشهر، آثار متناسب با این دو مناسبت مذهبی و ملی نیز در سطح شهر دیده می شدند. کاشیکاریهای مسجد مقدس جمکران، خوشنویسی با مضامین متناسب با نیمه شعبان، نقاشی با مضامین مقاومت و پایداری و عکسهایی از آزادسازی خرمشهر، برخی از این نمونهها بودند.

محمد غفاری (کمال الملک)، ایرج اسکندی، کاظم چلیپا، میشا شهبازیان، علی محمد حیدریان، پابلو پیکاسو (اسپانیا)، ونسان ونگوگ (هلند)، پل گوگن (فرانسه)، ادوار مانه (فرانسه)، دیوید هاگنی (انگلیس)، یوهانس ورمیر (هلند)، مارک روتکو (آمریکا)، از جمله هنرمندانی بودند که آثار آنها زینتبخش این نگارخانه شده بود.

بازخورد این حرکت فرهنگی در بین مردم

در گفتگو با تعدادی از شهروندان تهرانی، نکات جالبی مطرح شد. اکثر مردم، این حرکت فرهنگی را اقدامی قابل تقدیر و تلاش مؤثری در جهت آشنایی بهتر با هنر و هنرمندان داخلی و بینالمللی عنوان کردند.

ایجاد حس تازگی و نشاط، عوض شدن حال و هوای شهر با کمتر شدن تبلیغات تجاری، آشنایی بیشتر با هنرمندان داخلی و خارجی، از اصلی‌ترین دیدگاه‌های مردم تهران در مورد این طرح بود.

برخی از مردم معتقد بودند که بدلیل بزرگتر بودن اندازه تابلوها در بزرگراهها، این آثار را بیشتر در این نقاط شهر دیدهاند. برخی شهروندان وجود این آثار را فرصت مناسبی برای سپری کردن زمان در ترافیکهای نیمه سنگین عصرگاهی در بزرگراهها و درعین حال، آشنایی بیشتر با آثار هنری عنوان می کردند.

از جمله نکاتی که برخی از شهروندان به آن اشاره داشتند، عدم درج نام آثار خارجی به زبان انگلیسی بود؛ این اقدام می توانست به شهروندان برای جستجوی آسانتر آثار در اینترنت و کسب اطلاع بیشتر در مورد هر اثر کمک کند. در مورد آثار ایرانی نیز این کار می توانست به آشنایی بهتر گردشگران خارجی که در تهران حضور دارند، با آثار و هنرمندان ایرانی کمک کند.

درعین حال، مردم از کم بودن تبلیغات درخصوص معرفی کامل طرح "نگارخانهای به وسعت یک شهر"، نصب آثار بیشتر در مناطق پرتردد و بخصوص نزدیک بوستانها، توجه به هنرمندان جوان و استفاده از آثار این قشر هم صحبت کردند.

امیدواریم در سالهای آینده نیز شاهد برگزاری هرچه بهتر طرح "نگارخانهای به وسعت یک شهر" برای آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ و هنر غنی اسلامی و ایرانی، در کنار معرفی آثار هنرمندان برجسته خارجی باشیم.

 

گزارش و تصاویر: معصومه سوهانی

 

 

* تبیان /  <a href="http://zibasazi.ir/fa/urban-arts/item/8422-علی-جنتی-خوب-است-که-هنر-ایران-زمین-به-جای-ک

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا