راز تغییر رنگ آفتاب پرست برملا شد

در مطالعه جدید دانشمندان بر روی تغییر رنگ آفتاب پرست دریافتند تغییر سریع رنگ آفتاب پرست ها به وسیله یک لایه از سلول های خاص که در زیر سلول های پوست واقع شده است امکان پذیر است.

محققان دریافتند آفتاب پرست بر خلاف دیگر حیواناتی که توانایی تغییر رنگ دارند مانند ماهی مرکب و هشت پا، از پراکنده و جمع کردن رنگدانه ها در سلول های پوستی خود تغییر رنگ نمی دهند و در عوض تغییر رنگ پوست آنها به ازای چگونگی بازتاب نور از سطح پوست آنها است.

برای بررسی نحوه تغییر رنگ پوست این حیوان، محققان 5 آفتاب پرست بالغ نر، 4 بالغ ماده و 4 آفتاب پرست نوجوان مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که این جانداران دارای دو لایه ضخیم از سری سلول های ایرودوفور (iridophore) هستند. ایرودوفور سلول های دارای رنگدانه رنگین کمانی و همچنین منعکس کننده نور هستند.

به گفته محققان، سلول های ایروفور در اندازه و شکل های مختلف سازماندهی شده اند که این ترکیب اشکال موجب تغییر رنگ پوست آفتاب پرست می شود. آرامش و یا هیجان در این حیوان موجب تغییر در سازماندهی و ترکیب سلول های زیر پوست می شود که در نهایت به تغییر رنگ حیوان منتهی می شود. به عنوان مثال افتاب پرستان نر با آویزان شدن از شاخه درخت به آرامش می رسند و با دیدن رقیب نر هیجان زده می شوند.

میشل میلینکوویچ (Michel Milinkovitch) استاد ژنتیک دانشگاه ژنو سوییس می گوید: زمانی که پوست در حالت آرامش قرار دارد، چینش سلول ها بسیار نزدیک به هم است بنابراین نور را با طول موج کوتاه یعنی آبی منعکس می کنند. ولی در طرف دیگر اگر پوست حالت هیجان زده باشد، سلول های زیر پوست فاصله بیشتری از هم دارند و رنگ هایی مانند زرد، نارنجی و قرمز که طول موج بلندی دارند را از خود نشان می دهند. ولی آفتاب پرست به این خاطر همیشه به رنگ آبی نیست که پوست آن رنگدانه های زرد دارد که با ترکیب با رنگ آبی، پوست آن به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد.

علاوه بر این دانشمندان از وجود لایه ای ضخیم در سلول های پوستی خبر دادند که مقدار زیادی از نور خورشید را بازتاب می دهد که به آفتاب پرستان جهت حفظ دمای بدنشان کمک می کند.

محققان برای پی بردن به نحوه تغییر رنگ سلول های زیر پوست این حیوان از دوربین های فیلم برداری با کیفیت بالا جهت ثبت تغییر رنگ استفاده کردند.

میلینکوویچ در نهایت افزود مهندسان و فیزیک دانان می توانند باز این کشف، برای ساخت وسایلی که نور را بازتاب نمی دهند، الگو بگیرند.