اصفهان در حفظ محیط زیست و حیات وحش رتبه اول کشور را دارد

 حمید ظهرابی روز دوشنبه درهمایش هفته بزرگداشت محیط زیست در تالار همایش های اداره کل راه و شهر سازی استان اصفهان افزود: اصفهان اولین استان کشور است که از فن آوری های نوین برای حفاظت از مناطق تحت پوشش خود استفاده کرده است.
وی اضافه کرد: اولین سیستم پایش تصویری در منطقه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش 'کلاه قاضی' و 'موته' به بهره برداری رسید که امیدواریم این نوع سیستم در دیگر مناطق کشور نیز بطور فراگیر به اجرا در آید.
مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان همچنین خواستار اضافه شدن مولفه های محیط زیستی به محاسبات اقتصادی استان و کشور برای دستیابی حداکثری به توسعه پایدار شد.
ظهرابی محورهای اساسی فعالیت این سازمان را تدوین برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان، برنامه جامع مقابله با پدیده گرد و غبار، احیای تالاب گاوخونی و اجرای طرح های جامع مدیریت مناطق چهارگانه عنوان کرد.
مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، تشکیل ستاد احیا تالاب بین المللی گاوخونی را در سال 92 به ریاست استاندار نقطه عطفی در بررسی مسائل این تالاب و تلاش حداکثری برای احیای آن دانست.
وی تدوین برنامه مدیریت زیست بوم تالاب گاوخونی و حمایت جوامع محلی برای رساندن حداقل حق آبه به تالاب پس از گذشت 10 سال را از مهمترین دستاوردهای این ستاد توصیف کرد.
به گزارش ایرنا، همایش هفته محیط زیست با حضور استاندار، مدیران استانی و شهری و جمعی از دوستداران و فعالان محیط زیست در راستای شعار امسال این هفته با عنوان 'بسوی طبیعت برای زندگی' به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد.
در این نشست تقدیرنامه معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست به استاندار اصفهان بدلیل برگزاری 'همایش روز جهانی تالاب ها' و آفرینش رویدادهای تاریخی برای جلب مشارکت در حفظ زیست بوم های ارزشمند این استان اهدا شد.
در این همایش یکروزه همچنین از دو برنامه جامع مقابله با پدیده گرد و غبار و ذرات معلق و نرم افزار کاربردی کیفیت هوا توسط استاندار اصفهان رونمایی شد.
در حاشیه این همایش، از جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست استان نیز با اهدا روح تقدیر و سردیس تقدیر بعمل آمد.
هر سال روز 15 خرداد در سراسر جهان با عنوان 'روز جهانی محیط زیست' گرامی داشته می‌شود. 
تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 36 سال پیش بازمی‌گردد. 
در آن سال اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. 
همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.
اکنون 36 سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌کند.
از 16 تا 22 خرداد بعنوان 'هفته محیط زیست' نامگذاری شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا