مسائل در عصر توسعه پایدار تنها با مشارکت جهانی حل می شود

 جفری ساکس روز دوشنبه در سخنرانی خود در خصوص اهداف توسعه پایدار در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امروز در جهان با مسائل مهمی روبرو هستیم که از جمله آنها می توان به بحران آب، جنگل زدایی، مصرف انرژی، افزایش جمعیت و غیره اشاره کرد و همگان در برابر این مسایل مسوول هستند. 
مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد ادامه داد: توسعه پایدار یک مفهوم جامع است که دامنه آن از فلسفه و سنت ها گرفته تا فناوری های جدید، گسترده شده است و در تالیف اهداف جهانی توسعه پایدار تاثیر دارند.
ساکس با اشاره به اهداف توسعه هزاره مبنی بر کاهش فقر جهانی گفت: نمودار فقر در جهان اکنون رو به کاهش است و اولین هدف توسعه پایدار این است که جهان بدون فقر داشته باشیم و میزان فقر در سال 2030 میلادی نزدیک به صفر باشد.
وی از بین بردن نابرابری های اجتماعی، نابرابری های جنسیتی، برقراری صلح و عدالت را از اهداف توسعه پایدار عنوان کرد.
ساکس همچنین به ایجاد شهرها و اجتماع های پایدار به عنوان بخش دیگری از اهداف توسعه پایدار در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت: باید در برابر تولید و مصرف، تغییرات اقلیمی، محافظت از اقیانوس ها و دریاها مسئول باشیم.
وی مشارکت جهانی را از دیگر اهداف توسعه پایدار برشمرد و تاکید کرد: دستیابی به اهداف توسعه پایدار تنها با مشارکت جهانی امکان پذیر است.
این عضو هیات علمی دانشگاه کلمبیا در خصوص گرمایش زمین نیز گفت: زمین در سال 2015 گرم ترین زمان خود را سپری کرد و ماه های آن نیز در قیاس با سال های گذشته گرمتر بود.
ساکس گفت: این گرمایش پیامدهای مختلف زیادی برای جهان دارد که از جمله آنها می توان به سیل های شدید، خشکسالی، خطرات ناحیه ای و طوفان های شدید و بروز طوفان های شن و خاک در ایران که ناشی از کشورهای همسایه این کشور است، اشاره کرد.
وی تاکید کرد: درصورت ادامه روند گرمایش زمین و درصورتی که دمای زمین چهار تا شش درجه گرمتر شود، با یک فاجعه جهانی روبرو خواهیم شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا