دعوت ازطراحان بین المللی برای طراحی موزه علوم وفناوری ایران

 سیف الله جلیلی روز دوشنبه درنخستین نشست خبری موزه علوم در سال 95 افزود: در سال 94 خوشبختانه موزه علوم وفناوری به اهداف مد نظرخود دست یافت به طوری که این موزه درروز جهانی موزه از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها( ایکوم ) به عنوان موزه برتر سال 94 انتخاب شد.

وی بیان کرد: همچنین در پایان اردیبهشت ماه سال جاری با امضاء تفاهم نامه میان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و شهرداری تهران ، مقررشد ، موزه علوم و فناوری در بخشی از بوستان ولایت در تهران ساخته شود.
جلیلی اظهارکرد: مراسم کلنگ زنی احداث ساختمان موزه علوم و فناوری ایران هفته آینده با حضور مقامات عالی کشور انجام خواهد شد، با توجه به تخصیص ردیف بودجه خاص از سوی دولت ، در نظرداریم این ساختمان ظرف سه سال ساخته و مورد بهره برداری قرار گیرد.

 برگزاری مسابقه طراحی ساختمان موزه علوم وفناوری ایران
وی گفت: طرح ساختمان موزه علوم و فناوری باید یک طرح فاخر باشد ،بنابراین درنظر داریم با انتشار فراخوانی مبنی بر برگزاری مسابقه ای بین المللی از طراحان داخلی و بین المللی برای حضور در این مسابقه و ارایه طرح های فاخر دعوت کنیم .
وی با اشاره به اینکه برای طرح های برتر هدیه نقدی در نظر گرفته خواهد شد، افزود: برای داوری طرح های ارسال شده به این مسابقه از 32 داور از اساتید دانشگاه و داوران برترحوزه طراحی کشور برای داوری دعوت شده است.

 ایجاد گالری های جدید در موزه علوم و فناوری
جلیلی با اشاره به اینکه ایجاد گالری های جدید از برنامه های سال 95 این موزه است افزود: درحال حاضر8 گالری آماده افتتاح در سال جاری داریم، ساخت وسایل این گالری ها به اتمام رسیده است اما به دلیل نبود فضای فیزیکی این وسایل در انبار نگهداری می شود .
وی ادامه داد: درحال حاضراین موزه درساختمان سابق کتابخانه ملی مستقر است و به دلیل کمبود مکان، امکان استقرار وسایل بزرگ گالری هوا فضا وجود ندارد.
جلیلی بیان کرد: اکنون ماکت رصدخانه سمرقند نیز برای به نمایش گذاشتن در گالری نجوم ساخته شده است اما در انبار نگهداری می شود .
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر پنج گالری، فناوری های قدیمی ( سنتی ) ، انرژی های نو شامل هسته ای ، پزشکی شامل ابزارهای جراحی ، مورس تا موبایل و گالری مرکزی علم در این موزه برپا است گفت: گالری های نجوم ، هوا فضا ، فیزیک و اندازه گیری ، اپتیک ،شیمی و هنر از جمله گالری هایی است که در قالب هشت گالری دیده شده اند.

 راه اندازی واحدهای موزه علم و فناوری در شهرستان ها و استان ها
رییس موزه علوم و فناوری گفت: برپایی نمایشگاه سیار و تاسیس واحدهای شهرستانی و استانی از این موزه نیز در سال جاری ادامه خواهد داشت، در نظر داریم در استان های مختلف شعبه داشته باشیم ، در حال حاضر شعبه استان اردبیل راه اندازی شده است و از استان های مشهد و کاشان نیز پیشنهاد دریافت کرده ایم.
وی بیان کرد: راه اندازی این شعبه ها با حمایت استانداری ها و تخصیص زمین و بودجه برای آن انجام خواهد شد .

استقبال و حمایت از مجموعه داران علوم و فناوری
جلیلی ادامه داد: موزه علوم وفناوری از همکاری با مجموعه داران این حوزه استقبال می کند و در این راستا آماده ارایه حمایت های مادی و معنوی به مجموعه داران در این حوزه است، این موزه آماده برپایی گالری برای مجموعه داران با نام خودشان در موزه است.

 بازدید روزانه 330 نفر از موزه علوم و فناوری
رییس موزه علوم و فناوری بیان کرد: روزانه از این موزه 330 نفر با صرف دو ساعت زمان بازدید می کنند.وی با اشاره به اینکه بهای بلیت بازدید از این موزه بالا نیست افزود: این موزه برای دانش آموزان و دانشجویان نیز تخفیف هایی قایل است، این موزه به دنبال درآمد زایی نیست بلکه به دنبال ترویج علم و فناوری در بین جامعه است.در پایان نشست خبرنگاران از گالری های مختلف موزه دیدن کردند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا