کاهش عوارض شیمی درمانی با ورزش

پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی 300 بیمار سرطانی و تاثیرات جانبی شیمی درمانی روی آن ها پرداختند. در این بررسی ها ، اختلالات عصبی و نشانه های ظاهر شده در بیمارانی که طی دوره درمانی خود هیچ نوع فعالیت ورزشی منظمی نداشتند با کسانی مورد مقایسه قرار گرفت که در حین انجام شیمی درمانی، برنامه منظم ورزشی به مدت شش هفته را انجام داده و به صورت منظم به پیاده روی و انجام ورزش های دوره ای اقدام کرده اند.

مطالعات فوق حاکی از کاهش قابل توجه نشانه های جانبی و تاثیرات نامطلوب شیمی درمانی از قبیل دردهای التهابی، تیر کشیدن دست و پا بی حسی و حساسیت نسبت به سرما در کسانی بود که ورزش و پیاده روی روزانه خود را به طور منظم ادامه دادند. این موضوع در افراد کهنسال و بیماران مسن بسیار بیشتر قابل مشاهده است.

یان کلکنر، پژوهشگر انستیتوی مطالعات سرطان در دانشگاه  روچستر ویلموت ایالات متحده آمریکا در این رابطه اعلام کرد: مطالعات فوق حاکی از کاهش قابل توجه نشانه های جانبی و تاثیرات نامطلوب شیمی درمانی از قبیل دردهای التهابی، تیر کشیدن دست و پا بی حسی و حساسیت نسبت به سرما در کسانی بود که ورزش و پیاده روی روزانه خود را به طور منظم ادامه دادند. این موضوع در افراد کهنسال و بیماران مسن بسیار بیشتر قابل مشاهده است.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: این تاثیرات جانبی در همه بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند دیده نمی شود اما 60 درصد کسانی که دارای غده های حجیم بوده و داروهای مبتنی بر  taxanes, vinca alkaloids و platinum را مصرف می کنند ، تاثیرات جانبی فوق را تجربه خواهند کرد.

اختلالات عصبی تنها منحصر به عوارض شیمی درمانی نبوده و بیمارانی مبتلا به دیابت یا افرادی که سیستم عصبی آن ها دچار آسیب دیدگی شده است نیز با این مشکل رو به رو هستند. بر اساس اعلام سازمان دارو و غذای ایالات متحده آمریکا، متاسفانه در حال حاضر هیچ دارویی که قادر به از بین بردن اثرات جانبی شیمی درمانی باشد وجود نداشته و بیماران فوق دارای مشکلات متعددی در این زمینه هستند.

یان کلکنر در پایان توضیحات خود درباره این مطالعات گفت: ورزش کردن تاثیر زیادی در شرایط بدن داشته و از جهات فیزیولوزیکی، بیولوژیکی ، شرایط روانی و اجتماعی می تواند به افراد کمک کرده و به صورت وسیعی بر بهبود عملکرد مدارهای عصبی موجود در مغز، شرایط روحی، تعاملات اجتماعی و شرایط جسمی بیماران تاثیر بگذارد در حالی که هیچ داروئی دارای این توانائی گسترده نیست.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در نشست سالانه انجمن تومورشناسی بالینی آمریکا 2016 – American Society of Clinical Oncology (ASCO)  که قرار است به میزبانی شهر شیکاگو برگزار شود، ارائه خواهد شد.

منبع: thehealth

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا