آمایش آموزش عالی، اساسیترین برنامه وزارت علوم در سال 95
دکتر فرهادی در نشست روسای کمیسیونهای دائمی هیئتهای امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ضمن تسلیت ایام رحلت ملکوتی حضرت امام (ره) و گرامیداشت قیام 15 خرداد اظهار داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی; اقدام و عمل» نام گرفته، اقتصاد باید مبتنی بر دانایی باشد و چشم و امید عمدتاً به دانشگاههاست و باید در این راه کار و تلاش کرد و نقش دانشگاههای کشور را در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی، تولیدی و فناوری پررنگتر کرد.
وی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه با سایر برنامههای توسعه متفاوت است افزود: آنچه به عنوان برنامه در مجلس شورای اسلامی تصویب میشود برنامههای اجرایی پنج ساله نیست بلکه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم مطرح است. خود برنامه را دولت تصویب کرده و اجرا می کند، ولی آنچه در مجلس شورای اسلامی قرار است مطرح شود بین 60-50 حکم است.
دکتر فرهادی خاطرنشان کرد: ماحصل تلاشی که از ابتدای دولت تدبیر و امید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد، منجر به آن شد عناوین و چارچوبهایی که مدنظر آموزش عالی در حوزههای آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ بود در برنامه ششم توسعه دیده شود.
وی با اشاره به اینکه آمایش آموزش عالی اساسیترین برنامهای است که پیش رو داریم عنوان کرد: طرح آمایش آموزش عالی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و به زودی از سوی رئیس جمهور ابلاغ میشود .
وزیر علوم درخصوص سطحبندی دانشگاه ها اظهار داشت: سطحبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز مد نظر است و به زودی در راستای آمایش آموزش عالی اعلام می شود.
وی با اشاره به ساماندهی مراکز آموزش عالی تازه تأسیس عنوان کرد: مأموریت گرا کردن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با تأکید بر بهرهمندی از ظرفیتهای محلی، منطقهای، ملی و فرا ملی و بینالمللی کردن دانشگاه ها مدنظر است.
دکتر فرهادی گفت: کار دیگری که در این دولت انجام شده این است که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برنامه راهبردی و عملیاتی خود را تدوین کنند که تعدادی از دانشگاهها، برنامه خود را در هیئت امنا تصویب کردهاند و ادامه آن در سال 95 در دست هیئتهای امنا است.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش، بازنگری دورههای آموزشی موجود و به روز کردن آنها مورد تأکید بوده است افزود: در سال گذشته مقرر شد 600 رشته بازنگری شود که بخش عمده آن انجام شده و تعدادی از آن باقی مانده است البته در رشته های علوم انسانی یک مقدار کار سختتر است چون چند شورا در این خصوص باید نظر بدهند. تقویت امور عملی و مهارت آموزی و کارآفرینی بیشتر در برنامهها از موارد دیگر برنامههای سال 95 وزارت در حوزه آموزش است. توسعه کارهای عملی، شامل برنامه های کارورزی به خصوص در رشته های فنی مهندسی، کشاورزی و حتی علوم انسانی مدنظر است که باید لحاظ شود.
وزیر علوم تصریح کرد: راه اندازی رشتههای جدید بخصوص بین رشتهای مد نظر قرار دارد و توسعه رشتهها باید منطبق بر اولویتها و نیازهای ملی و منطقهای باشد.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی، توسعه و تقویت بخش آموزش عالی غیردولتی بخصوص دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی و غیردولتی نیز مورد توجه است، اظهار داشت: این امر باید مبتنی بر رعایت استانداردهای آموزش عالی باشد و بر روی آنها اعمال نظارت شود.
دکتر فرهادی درخصوص جهتدهی فعالیتهای حوزه پژوهش و فناوری گفت: در این حوزه باید تحقیقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی جهتدار باشد.
وی تشکیل شوراهای پژوهشی استانی با مدیریت استاندار و توسعه و تقویت پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاهی، تأسیس شرکتهای دانش بنیان و تجاری کردن محصولات، همافزایی بین برنامههای دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی با پارکهای علم و فناوری و صنعت را از دیگر برنامههایی دانست که در حوزه پژوهش و فناوری دنبال میشود.
وزیر علوم درخصوص فعالیتهای حوزه بینالمللی اظهار داشت: در این حوزه فعالیتها بخصوص پس از برجام به صورت جهشگونهای شتاب گرفته است و در این راستا توسعه ارتباط ضابطهمند و فعال دانشگاهی کشور، هم با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور و هم با متخصصان خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور مورد نظر است.
وی بر افزایش پذیرش دانشجویان غیرایرانی تأکید کرد و گفت: این امر بخصوص برای دانشگاههای سطح یک مدنظر است و استادان و متخصصان ما باید حضور بیشتری در صحنه بینالمللی داشته باشند.
دکتر فرهادی درخصوص سیاستهای حوزه مالی و پشتیبانی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها باید در سال 95 برنامه جامع نیروی انسانی خود را در چارچوب برنامه راهبردی موسسه خود تهیه کنند.
وی با بیان این که تنوع بخشی منابع مالی موسسات از برنامه هایی است که باید در حوزه مالی و پشتیبانی دنبال شود اظهار داشت: خوشبختانه تا به حال بیش از 50 بنیاد حامی علم و فناوری در دانشگاهها شکل گرفته است و بنیاد ملی حامیان علم و فناوری و آموزش عالی در سطح ملی در سال گذشته مصوب شده و تا به حال خیرین، اقدامات ارزندهای در ابعاد مختلف در دانشگاه ها داشتهاند.
وزیر علوم، توسعه تحقیقات کاربردی، ارائه خدمات تخصصی و استفاده از ظرفیتهایی که برای تأمین منابع در اختیار دارند (که بخشی از آن در زمینه آموزشی، پذیرش دانشجو از خارج، تاسیس شرکتهای دانش بنیان و امثال آن) را از دیگر راههای تأمین منابع برشمرد.
وی با بیان اینکه باید از امکانات موجود استفاده بهینه کرد گفت: توسعه فیزیکی و تشکیلاتی را باید تا جایی که مقدور است مگر در مواقع ضروی، محدود کنیم.
دکتر فرهادی درخصوص فعالیتهای حوزه دانشجویی و فرهنگی اظهار داشت: در این حوزه توسعه و تقویت نهادها و تشکلهای دانشجویی اعم از انجمنهای علمی، شوراهای صنفی، تشکل های مذهبی و سیاسی دنبال میشود .
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت بیشتر نهادهای دانشجویی در فعالیتهای فرهنگی، فوق برنامهای و مذهبی را از دیگر فعالیتهای حوزه دانشجویی و فرهنگی عنوان کرد.
وزیر علوم در خاتمه با بیان اینکه توسعه فضاهای خوابگاهی و بهینه و بازسازی کردن این فضاها مدنظر است گفت: ظرفیت خوابگاهی ما هنوز کم است و قانوناً هم دولت دیگر کمکی در این خصوص نمیکند و باید از روش های دیگر برای افزایش فضای خوابگاهی استفاده کنیم، چرا که هم اکنون حدود 75 هزار خوابگاه مجردی و 25 هزار خوابگاه متاهلی کم داریم.
No tags for this post.