اولین آزمایشگاه تست تجهیزات خورشیدی- حرارتی کشور افتتاح شد

پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت ستاد انرژی های تجدیدپذیر معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به راه اندازی نخستین آزمایشگاه مرجع آبگرمکن ها و کلکتورهای خورشیدی در کشور شد.

در این مراسم که با حضور حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، سیروس وطن خواه مقدم، دبیر ستاد فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، دکتر ایازی رئیس پژوهشکده توسعه و فناوری انرژی گفت: با توجه به گسترش استفاده از آب گرمکن­های خورشیدی در کشور، این آزمایشگاه با هدف انجام آزمون­های فنی و عملكرد بر روی سیستم­های حرارتی خورشیدی اعم از كلكتورهای حرارتی، مخازن ذخیره و آبگرمكن­های خورشیدی راه اندازی شده است.

وی گفت: این آزمایشگاه با هدف تکیه بر علم و دانش روز دنیا طراحی و توانایی انجام آزمون های فنی مطابق با استانداردهای معتبر را داراست.

ایازی در ادامه افزود: علیرغم آنکه در چند سال گذشته استانداردهای مربوط به تجهیزات خورشیدی و حرارتی توسط سازمانی ملی استاندارد تدوین شده ولی متاسفانه بدلیل عدم وجود آزمایشگاه در سطح کشور، امکان ارزیابی فنی تجهیزات تولیدی یا وارداتی در این حوزه وجود نداشته است.

وی در ادامه گفت: مصرف روز افزون انرژی در جهان و نگرانی از رو به اتمام بودن منابع فسیلی در کنار آلودگی های ناشی از به کارگیری سوخت های فسیلی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی را ضروری ساخته و از کاربردهای مرسوم انرژی خورشیدی می توان به آب گرمکن های خورشیدی اشاره کرد، که بهره گیری از آنها از سالها پیش در ایران سابقه داشته است.

وی در ادامه گفت: از جمله پروژه هایی که در این راستا انجام شده می توان به نصب و راه اندازی آب گرمكن‌های خانگی و اماكن عمومی که با حمایت شركت های مختلف از جمله شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت كشور اجرا شده اند، اشاره کرد که در سال های اخیر، استفاده از آب گرمکن های خورشیدی با وجود قطع یارانه دولتی رو به افزایش است.

ایازی در خاتمه افزود: امید است با افتتاح این آزمایشگاه و اجباری شدن استانداردهای مربوطه در این زمینه شاهد جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت به بازار باشیم.

در ادامه این مراسم فرزاد جعفرکاظمی، یکی از دست اندرکاران این پروژه به بیان دلایل راه اندازی این آزمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: از حدود سال 83 از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهای ملی برای تجهیزات حرارتی- خورشیدی مانند آبگرمکن‌ها و کلکتورهای خورشیدی تعریف شد ولی در ایران هیچ مرجعی برای تست این تجهیزات و ارائه گواهینامه کیفیت وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه واردات کلیه تجهیزات حرارتی خورشیدی بدون انجام تست‌های خاصی صورت می‌گیرد، ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت انرژی، افراد بیشتر به سمت استفاده از تجهیزات خورشیدی روی آورده‌اند. ازاین رو شرکت‌های بسیار زیادی وارد حوزه واردات و تولید تجهیزات حرارتی و خورشیدی شدند.

جعفرکاظمی، یادآور شد: به منظور جلوگیری از واردات تجهیزات حرارتی و خورشیدی با هر کیفیتی به کشور نیاز به فیلترهایی در این زمینه است که در این راستا اقدام به راه اندازی آزمایشگاه مرجعی در این زمینه کردیم.

وی راه‌اندازی این آزمایشگاه را با حمایت سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و اضافه کرد: با حمایت‌های نهادهای دولتی این آزمایشگاه در حال تجهیز است.

جعفرکاظمی در ادامه به ماموریت‌های آزمایشگاه مرجع تست تجهیزات حرارتی- خورشیدی اشاره کرد و اظهار داشت: در این آزمایشگاه که در پژوهشگاه صنعت نفت راه‌اندازی خواهد شد اقدام به تست تجهیزات خورشیدی خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، بومی بودن دانش ساخت این تجهیزات و قیمت بسیار پایین این دستگاه در مقایسه با نمونه های خارجی آن در بازار از ویژگی های منحصر به فرد آن است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا