روز محیط­ زیست تنها یک روز نیست

هدف سازمان ملل از برگزاری این مراسم ارتقاء آگاهی عموم نسبت به مسائل زیست­محیطی و در عین حال جلب مشارکت‌های مردمی است. سازمان ملل در آستانه برگزاری ۴۴ سالگرد روز جهانی محیط‌زیست و در راستای جلوگیری از تجارت غیرقانونی حیات‌وحش و محصولات مرتبط با آن، شعار امسال را «برای حیات پیش بروید» در نظر گرفته است.

واقعیت امر این است که کشتار و قاچاق غیرقانونی گونه‌های در معرض خطر حیات‌وحش نه‌تنها تنوع‌زیستی جهانی را تهدید می‌کند بلکه در عین حال باعث کاهش منافع اقتصادی، جنایت‌های سازمان‌دهی شده و افزایش هر چه بیشتر فساد نیز می‌شود. برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (United Nations Environment Program: UNEP)، برنامه توسعه سازمان ملل (UN Development Program: UNDP)، دفتر جرائم سازمان ملل (UN Office on Drugs and Crime: UNODC) و کنوانسیون جهانی تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض (CITES) مدیریت خواهد شد. این کمپین درصدد است تا به اشکال مختلف دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش را تشویق به برداشتن گام‌های ساده اما در عین حال مثبت و موثر جهت حفاظت از گونه‌های در معرض خطر نماید.

تاریخچه روز جهانی محیط‌زیست

در سال ۱۹۷۲ برای نخستین بار هیئت جمعی سازمان ملل متحد رای بر برگزاری روزی با عنوان محیط‌زیست داد. اما متولیان برگزاری روز جهانی محیط­زیست در سال ۲۰۱۶ هدفی بس فراتر از گذشته را مدنظر قرار داده­اند. مسائلی نظیر بحران های اقتصادی، تغییرات جوی و توسعه پایدار که در سال‌های گذشته بیشتر از گذشته بزرگنمایی می‌شدند؛ امسال جای خود را به موضوع ممانعت از کشتار و قاچاق غیرقانونی گونه‌های در معرض خطر داده است. در بحث حفاظت و مدیریت یک گونه نادر یا در معرض خطر لازم است که حتماً درکی روشن از وضعیت اکولوژیکی آن گونه، ویژگی‌های منحصربفرد، وضعیت جمعیت‌های مختلف آن گونه و بویژه فرآیندهای پویایی که بر ابعاد جمعیت و پراکنش آن تاثیرگذار هستند؛ وجود داشته باشد.

امروزه این مباحث جزو اصول و ضرورت‌های مهم کاربردی طرح‌های حفاظتی هستند اما در عین حال موضوع آگاهی جوامع از مسایل و بحران‌های زیست‌محیطی نیز جزو اولویت‌های روز است لذا سازمان ملل بنا دارد تا در روز جهانی محیط‌زیست نسبت به این مساله حساسیت بیشتری نشان دهد. روز جهانی محیط­زیست به عنوان یکی از محرکهای عمده برای انجام فعالیتهای زیست­ محیطی مثبت در سرتاسر جهان، این قابلیت را دارد که عده زیادی را وادار به پذیرش مسئولیت‌های زیست­ محیطی نماید. روز جهانی محیط­زیست را بایستی یک رویداد مشهور جهانی تلقی کرد چرا که نزدیک به ۱۰۰ کشور در سرتاسر جهان سالانه آن را جشن می­ گیرند.

مهمترین ارگان تصمیم‌ساز در مورد این روز برنامه محیط­زیست سازمان ملل (UNEP) است که به عنوان یکی از متولیان این طرح هر ساله درباره میزبانی چنین رویداد مهمی تصمیم­گیری می­کند. برگزاری چنین مراسمی به یاد هر فرد می­آورد که بایستی با بحران‌های زیست‌محیطی که این روزها به شدت مساله­ ساز شده، مقابله کند.

برگزاری چنین مراسمی به یاد هر فرد می­آورد که بایستی با بحران‌های زیست‌محیطی که این روزها به شدت مساله­ ساز شده، مقابله کند.

میزبان روز جهانی محیط‌زیست

میزبان مراسم امسال روز جهانی محیط‌زیست، یک کشور آفریقایی به نام آنگولا است. کشوری با جنگل‌‌‌های طبیعی زیبا، علفزارها و خطوط ساحلی بکر و دست‌نخورده و حیات‌وحشی که از نظر تنوع‌ گونه‌ای در سطح جهان مثال‌زدنی است. آنگولا زیستگاه گونه‌ای موسوم به آنتلوپ سیاه بزرگ است که تجارت غیرقانونی عامل قرار گرفتن آن در رده حفاظتی به شدت در معرض خطر انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (آی‌یو‌سی‌ان) است. یوز آسیایی، زیرگونه ارزشمند کشور ما نیز در حال حاضر در رده به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

زیرگونه يوزپلنگ آسيايي با نام علمی (Acinonyx jubatus venaticus) يکي از نادرترين گربه‌سانان جهان است که زماني در اکثر مناطق دشتي غرب آسيا مي‌زيست، اما امروز بيش از ۳۰  سال است که ايران آخرين پناهگاه آن در دنيا به شمار مي‌رود. یوزپلنگ آسیایی هم‌اکنون در استان‌هاي يزد، سمنان، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، کرمان و اصفهان به تعداد تقریبی کمتر از ۱۲۰ فرد در گستره حدود ۶ ميليون هکتاری پراکندگي دارد. پناهگاه حيات‌وحش نايبندان طبس، مجموعه حفاظتي توران شاهرود، پناهگاه حيات‌وحش دره‌انجير اردکان، منطقه حفاظت‌شده بافق و آريز، پناهگاه حيات‌وحش مياندشت جاجرم، پارک ملي سياهکوه اردکان، منطقه حفاظت‌شده کالمند-بهادران مهريز، پناهگاه حيات‌وحش دربند راور، پارک ملي کوير گرمسار و پناهگاه حيات وحش عباس آباد نائين از جمله مهمترين مناطق زيست باقيمانده برای یوز آسیایی هستند.

هر کسی که هستید، هر جایی که زندگی می‌کنید، چه در حرف و چه در عمل نشان دهید که تجارت غیرقانونی حیات‌وحش از نظر شما محکوم است و با همین کار ساده، تفاوت ایجاد کنید.» برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، ۲۰۱۶

 

روز محیط­زیست تنها یک روز در تقویم یا یک رویداد خاص جهانی نیست بلکه در واقع روزی است برای به خاطر آوردن اینکه هر فرد تا چه اندازه توانایی گام برداشتن بر اساس اصول زیست­محیطی را دارد. این گام هرچقدر هم که ناچیز و شخصی باشد اما قطعاً کمک موثری برای حفاظت از محیط­زیست خواهد بود. چنانچه در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز حفاظت از محیط­زیست که نسل امروز و نسل­های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می­گردد. اگر هر کدام از ما به سادگی تلاش کنیم تا زباله ­های خود را در هر جایی رها نکنیم، از کیسه­ های پلاستیکی کمتر استفاده کنیم، در مصرف مواد غذایی کمتر اسراف کنیم، به چرخه بازیافت کمک کنیم، از مواد شوینده و سمی کمتر استفاده کنیم، آب را کمتر هدر بدهیم، درختی را بی­دلیل قطع نکنیم، قدمی هر چند کوچک در راه حفاظت از حیات‌وحش برداریم، از خرید و فروش حیوانات و فرآورده‌هایی که به نوعی با قاچاق آن‌ها در ارتباط هستند، خودداری کنیم و مهمتر از همه به کلیه  نعمت­های خدادادی احترام بیشتری بگذاریم؛ آن روز هر روزی که باشد روز محیط­زیست خواهد بود.

 

فرناز حیدری/ کارشناس ارشد مهندسی محیط‌زیست

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا