پیوستن دانشمندان فرانسوی به پروژه کشف راز اهرام

اهرام ثلاثه مصر را می توان یکی از مرموزترین بناهای ساخته شده در تاریخ دانست. وضعیت این بناها به نحوی است که حتی علیرغم پیشرفت های بزرگ بشر، هنوز رازهای فراوانی درباره آنها وجود دارد که دانشمندان برای کشف آنها در حال تلاش هستند. در همین راستا نیز در سال گذشته میلادی شاهد آغاز یک پروژه بزرگ برای بررسی دقیق اهرام بوده ایم.

هم اکنون گروهی از متخصصان فرانسوی نیز به این پروژه ملحق شده اند تا بتوانند به کمک یک تلسکوپ ویژه به بررسی و اسکن وضعیت داخلی هرم ها دست بزنند. این تلسکوپ ویژه توسط مهندسان کمیسیون اتمی فرانسه ساخته شده است و از ذرات موآن (Muon) برای برداشت تصاویر خود استفاده می کنند.

حال دانشمندان امیدوار هستند که بتوانند با کمک این تلسکوپ جدید بتوانند به موقعیت قرارگیری مقبره ها و اتاقک های مخفی در اهرام پی برده و بتوانند نقشه ای از محیط داخلی این بناهای عظیم تهیه کنند. دستیار اجرایی این پروژه با نام یاسر الشایب در این باره می گوید: «ما به دنبال انجام کشف هایی در زمینه هرم بزرگ جیزه و یک هرم دیگر هستیم و قصد داریم دریابیم که آیا نکته پنهانی در آنها نهفته است یا اینکه آیا هنوز رازهایی درباره این اهرام باقی مانده است که آن را کشف نکرده باشیم.»

دانشمندان در این پروژه ابتدا بر روی مناطق کشف شده اهرام تمرکز خواهند کرد و پس از آن در ادامه به دنبال بررسی مناطق کشف نشده خواهند رفت تا مقبره های مخفی احتمالی را کشف کنند. پیش بینی می شود که نتایج این فرایند در ماه جولای سال جاری میلادی منتشر شود.

منبع: sabc