تکامل بشر با کمک ژن های مصنوعی

انسان از دیرباز در افسانه های خود با ماده ای جادویی سر و کار داشته است که دوای تمامی بیماری ها بوده و می توانسته است تا انسان را در هر شرایطی درمان کند. حال به نظر می رسد که علوم ژنتیک خواهد توانست تا این نوش داروی ویژه را برای جهانیان فراهم سازد.

به این ترتیب می توان اعضای یدکی بدن را در محیط آزمایشگاهی کشت داد و یا این که بدن را به صورت ژنتیکی در برابر سرطان مقاوم ساخته و یا حتی با کمک این ژن ها اقدام به ساخت نسل جدیدی از واکسن های کاربردی کرد.

گروهی از دانشمندان برجسته جهان تصمیم دارند تا با کار کردن از پایه ژن های انسان به ساخت نسخه ای مصنوعی از این ژن ها دست بزنند که این امر می تواند به ساخت اعضای مصنوعی و یدکی برای بدن منتهی شود. این امر در قالب پروژه ای به نام HGP-Write انجام می شود که هدف از آن توسط اعضای فعال در این طرح به این ترتیب اعلام شده است: کاهش هزینه های تولید ژنتیکی برای مقابله با چالش های متعدد سلامتی در انسان ها.

به این ترتیب می توان اعضای یدکی بدن را در محیط آزمایشگاهی کشت داد و یا این که بدن را به صورت ژنتیکی در برابر سرطان مقاوم ساخته و یا حتی با کمک این ژن ها اقدام به ساخت نسل جدیدی از واکسن های کاربردی کرد. برای دستیابی به چنین هدفی، دانشمندان به دنبال این هستند که ابتدا بتوانند نقشه ویژه ای از مسیر پیش روی خود ترسیم کرده و دریابند که یک بدن کامل انسان باید چه خصوصیاتی را دارا باشد.

این پروژه توسط یکی از دانشمندان برجسته علوم ژنتیک به نام جورج چرچ مدیریت می شود که سال ها سابقه فعالیت در دانشگاه هاروارد را دارد. نخستین گام های این پروژه نیز با انتشار مقاله ای علمی در سال 2014 توسط او برداشته شده است که این مقاله دقیقا به تکامل ژنتیکی انسان با ساخت ژن های مصنوعی از بیخ و بن اشاره داشته است.

این طرح در بخشی از دیدگاه کلی خود از فناوری های نسل پیشرفته تر موارد موجود مانند CRISPR استفاده خواهد کرد و به همین دلیل نیز دانشمندان معتقدند که حتی ممکن است به کمک آن بتوان موجودات منقرض شده را نیز به حیات بازگرداند. به این ترتیب به نظر می رسد که تئوری مایکل کرایتون درباره پارک ژوراسیک ممکن است به تحقق رسیده و شاید پس از ساخت ژن های مصنوعی انسان، شاهد بازگشت دایناسورها به کره زمین باشیم.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا