منبع لکه های نور عجیب روی پلوتو چیست؟

پلوتو و مریخ در دنیای امروزی نجوم به عنوان داغ ترین سوژه ها شناخته می شوند. سفینه افق نو با برداشت تصاویر منحصر به فرد خود از سیاره کوتوله پلوتو توانسته است تا اطلاعات بسیاری را درباره این سیاره نهم سابق به دانشمندان ارائه کند ولی در عین حال نیز این تصاویر با سوالاتی همراه بوده اند که برخی از آنها هنوز بی پاسخ باقی مانده اند.

در نزدیک ترین تصاویر برداشت شده از این سیاره، هاله ای از نور به دور پلوتو مشاهده می شود که البته دلیل آن کاملا واضح است. این هاله نور به واسطه بازتاب شعاع های نور خورشید به دور این جرم فضایی شکل گرفته اند ولی نکته مهم این است که در تصویر یاد شده در دو بخش شاهد لکه هایی شفاف هستیم که دانشمندان را به خود مشغول کرده است.

این لکه ها در بخش شمال شرقی و جنوب شرقی این تصویر به چشم می خورند و برخلاف هاله نور یاد شده، به نظر می رسد که بر روی سطح این سیاره قرار گرفته اند. نخستین تئوری ارائه شده توسط برخی از افراد غیرمتخصص در این باره مربوط به سفینه های فضایی بوده است ولی به صورت بدیهی در صورت وجود چنین چیزی در پلوتو، در سایر تصاویر نیز شواهد نیرومندتری از آن برای دانشمندان موجود خواهد بود.

در حالی که هنوز پاسخ دقیقی برای این که این نور عجیب در پلوتو چیست وجود ندارد، منطقی ترین جواب ارائه شده را می توان بازتاب نور خورشید توسط لکه های بزرگ ابری دانست. البته هنوز وجود ابر بر روی پلوتو به صورت صد درصد اثبات نشده است ولی احتمال وجود چنین پدیده جوی خاصی در این سیاره کوتوله زیاد است و همین امر نیز می تواند لکه های مرموز یاد شده را توجیه کند.