دریافت 65 هزار نمونه خون بندناف در کشور

اشکان مزدگیر در حاشیه بازدید از مرکز خون بند ناف جهاد دانشگاهی واحد مازندران در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از سال 1384 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: تاکنون 65 هزار نمونه خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی شده است.

وی با اشاره به وجود 27 نمایندگی شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در سطح استان‌های کشور، افزود: قرار است تا پایان سال استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، قم، خراسان شمالی و گلستان هم برای سهولت دریافت نمونه خون بند ناف از نمایندگی برخوردار شوند.

دریافت نمونه خون بند ناف از خارج از کشور

مدیر توسعه و تعالی بانک خون بند ناف رویان تصریح کرد: در سال جاری برنامه ای برای فعالیت این شرکت در خارج از کشور وجود دارد تا با انتقال دانش و یا احداث بانک خون بند ناف بتوانیم خدماتی را در راستای ارتقای سلامت و بهداشت به جهانیان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از کشورهای عراق، سنگاپور، امارات، پاکستان و آذربایجان نمونه خون جمع آوری شده است افزود: درخواست‌هایی برای اعطای نمایندگی از عراق، عمان، لبنان و کویت ارسال شده و در حال رایزنی با کشورهای عضو گروه «جی8» هستیم تا بتوانیم در سطح بین المللی خدمات رسانی داشته باشیم.

مزدگیر با بیان اینکه استانهای مازندران، اصفهان، خراسان، فارس و خوزستان جزو دفاتر نمایندگی فعال بانک خون بند ناف رویان است، اظهار کرد: در مازندران تاکنون دو هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده و این استان از نظر گستردگی و توسعه ارائه خدمات در شهرستانها رتبه اول کشور را دارد.

وی با بیان اینکه شاخص آلودگی میکروبی و نمونه های جمع آوری شده حدود یک درصد است که با میانگین جهانی که 3 درصد است همخوانی دارد گفت: تلاش ما این است که آگاهی های خانواده ها را برای ایجاد و ارتقای فرهنگ سلامت و پیشگیری افزایش داده و سطح آگاهی افراد را در پیشگیری از بیماری افزایش دهیم.

پیوند 15 نمونه خون بند ناف در کشور

وی با بیان اینکه موارد زیادی از پیوند سلول بنیادی خون بند ناف در سال‌های اخیر به تعداد 15 نمونه پیوند خون بندناف انجام شده که بیش از 70 درصد موفقیت آمیز بوده است، افزود: در سال گذشته دومین پیوند اتولوگ موفق آنمی آپلاستیک جهان با استفاده از سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف در ایران انجام شد.

مزدگیر گفت: در حال حاضر برخی از بیمه ها نگهداری سلولهای خون بند ناف را نیز در فهرست بیمه قرار دادند و نیاز است دولت نیز در این حوزه وارد شود تا در سالهای آینده همه افراد بتوانند از خدمات بانک خون بند ناف رویان بهره مند شوند.

وی افزود: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی تخفیف های قابل ملاحظه‌ای را برای خانواده هایی که سرطان خون داشته یا تالاسمی دارند اعمال می کند.

پیوند خون بند ناف درمانگر 70نوع بیماری

وی با بیان اینکه کاربرد درمانی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌های لاعلاج است، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد پیوند خون بندناف برای درمان 70 نوع بیماری مانند کم‌خونی مادرزادی، انواع سرطان خون، تالاسمی، فلج مغزی، پارکینسون، دیابت و اختلالات کبدی استفاده می‌شود، اما افزایش تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک‌های خون بند ناف کشور به اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون از سلولهای بنیادی خون بند ناف برای پیوند به مبتلایان فلج مغزی استفاده شده است، افزود: خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی است و این قابلیت را دارد که حتی سال‌ها بعد برای ترمیم بافت‌های صدمه دیده بدن در برخی قسمت‌ها مانند قلب و مغز استفاده شود.

مدیر توسعه و تعالی بانک خون بند ناف رویان تصریح کرد: خون بند ناف در هنگام وضع حمل از نوزاد جدا و نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز برای مداوای همان شخص، افراد خانواده و یا برای اشخاص دیگر استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا