صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی

باید به شما تبریک بگوییم که روز گذشته یکی از برگزیدگان این جایزه بوده اید. زمانی که نگاه می کنیم ظاهرا مثل دوره های گذشته تندیس های زرین و سیمین و برنز آن به کسی اهدا نشده است و در بخش توانمندی شما در بخش 3 ستاره برگزیده شده اید. لطفا راجع به روند این جایزه توضیح دهید. 3 ستاره چیست؟ سطح شایستگی و تندیس چیست؟

همایش ملی مدیریت فناوری و نوآوری یک سازمان بین المللی است که در دنیا بنگاه های اقتصادی و شخصیت های حقوقی و حقیقی را که صاحب ایده و دانش هستند، بررسی و ممیزی کرده و جوایزی را به آنها اهدا میکند. به دلیل اینکه جایزه بین المللی است بنابراین باید نکات بین المللی و ممیزی ها و ارزیابی های بین المللی را به کار ببرند. در بخش تندیس زرین و سیمین و برنزی تا به حال هیچ سازمانی اعم از دولتی و خصوصی در ایران موفق به اخذ تندیس نشده است.

نهاد اصلی و بین المللی هر سال در کل دنیاست یا فقط در برخی از کشورها برگزار می شود؟

هر سال در کل دنیا و در ایران هم برگزار می شود.

این نهاد کجاست ؟

انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری

شما در بخش توانمندی ها، لوح 3 ستاره را دریافت کردید.

بعد از سطح تندیس، سطح شایستگی است. سطح شایستگی، بنگاه ها و افرادی هستند که حتما باید مراودات سطح بالای بین المللی داشته باشند اعم از تبادل دانش فنی و تبادل ایده و محصول. بنابراین سازمان هایی هستند که به طور بسیار بزرگ در سطح بین المللی مشغول به کار هستند که دیروز هم چند سازمان دولتی بودند. مشخصا شایستگی 3 ستاره را معاونت برنامه ریزی وزارت دفاع از آن خود کرد و تندیس دوم، تندیس 2 ستاره است که از سوی وزارت دفاع بود و بعد از آن به سطح توانمندی ها می رسیم که سطح توانمندی ها هم به سه سطح تقسیم می شود از جمله دو ستاره و سه ستاره و تک ستاره. سطح توانمندی سه ستاره مربوط به بنگاه های اقتصادی شرکت های اقتصادی است که شرکت ها یا Holding ها و موسساتی است که آنها هم باید تبادلات بین المللی داشته باشند اما تبادلات شان خیلی بالا نیست. به عنوان مثال ما در شرکت داروسازی دکتر جهانگیر که به عنوان توانمند سه ستاره انتخاب شده ایم به انگلستان، کانادا، کره جنوبی، افغانستان، گرجستان، ارمنستان و عراق صادرات داریم و در حال حاضر یک واحد در ترکیه تاسیس می کنیم که با ترکها شریک شویم که در ادامه آنها هم برای سرمایه گذاری به ایران بیایند.

شما یک شرکت دانش بنیان محسوب می شوید؟

صد درصد شرکت دانش بنیان هستیم. هم از طرف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ممیزی شدیم و هم در پارک علم و فناوری مستقر هستیم.

یعنی ارزیابی انجام شده و شما منتخب شده اید؟

بله، ممیزی شده ایم. یک سری شاخص هایی وجود دارد که هر کسی که بخواهد دانش بنیان شود باید واجد آن شاخص ها باشد.

تمرکز اصلی شما در شرکت دارو سازی خودتان بر روی گیاهان دارویی است؟

بله ،ما بر روی گیاهان دارویی کار می کنیم.

لطفا توضیح دهید که چه کار می کنید که در فهرست این برگزیدگان قرار دارید.

وظیفه هر ایرانی است که ارزش افزوده برای مملکت خود ایجاد کند. به عنوان مثال در ابتدا ما نفت را خام صادر می کردیم در قدم بعدی آن را به پلی اتیلن تبدیل کردند و در حال حاضر پلی اتیلن را خام صادر می کنیم.

این کار بهتر از صادر کردن نفت خام است ولی ما زمانی می توانیم بگوییم یک ایرانی بالنده هستیم و پرچم ایران اسلامی را بالا نگه داریم که ایران را به یک نشان و یک برند بین المللی در محصولات تبدیل کنیم .چرا شما هر محصول ژاپنی وآلمانی را می خرید؟ زیرا که برند های شناخته شده هستند. ما هم به عنوان یک ایرانی ماموریت مان این است که ایران را به عنوان یک کشور سازنده محصولات بسیار با کیفیت به دنیا بشناسانیم.

نباید اول به خودمان بشناسانیم؟

بله، باید به خودمان هم بشناسانیم. بارها ذکر کردم که صدا و سیما باید از افرادی که در این زمینه فعالیت دارند دعوت کند و فرهنگ سازی کند. به عنوان مثال ما در زمینه گیاهان دارویی که فعالیت داریم خام فروشی گیاهان دارویی را ممنوع کرده ایم ما باید با مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاه ها وارد مذاکره شویم و ماده موثر این گیاهان دارویی را بیرون بکشیم و از اینها فرآورده تولید کنیم. در حال حاضر ما ماموریت خودمان را بر این قرار داده ایم که ماده موثر گیاهان دارویی را استخراج کنیم و آن ماده موثر را در فرآورده هایمان به کار ببریم و به دنیا صادر کنیم.

شما دارو ،عرقیات یا اسانس تولید می کنید؟ در واقع کار اصلی که مجموعه شما انجام می دهد چیست؟

ما در سه بخش فعالیت می کنیم. مزرعه تحقیقاتی تولیدی گیاهان دارویی داریم که در آن مزرعه اولا گیاهان مورد نیاز خودمان را کشت می کنیم . اگر بخواهیم گیاهان را از کشاورز خریداری کنیم، کشاورز نمی داند که چه زمانی و چطور باید بکارد و اصلا چه زمانی برداشت کند. اینکه گیاه در چه ساعتی از روز برداشت می شود اهمیت دارد.

شما این مساله را مدیریت و برنامه ریزی می کنید؟

بله. پس از برداشت شرایط خشک کردن گیاه هم اهمیت دارد و همچنین در چه شرایطی مراحل عصاره و اسانس گیری انجام می گیرد.

بسیار جالب است. ابتدا کار مطالعاتی انجام می دهید و سپس آن را در مزارع عملیاتی می کنید.

در بخش هایی که مورد نیاز خودمان است، تولید انبوه صورت می گیرد و در کنار آن فعالیت مطالعاتی انجام می دهیم. با همکاری پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دانشگاه شهید بهشتی روی آن دسته از گیاهانی که سازگار نیستند کار می کنیم و بومی سازی انجام می دهیم.

شما یک شرکت خصوصی هستید که سفارش کار به دانشگاه داده اید که برای شما پژوهش انجام دهد؟

دقیقا همین طور است.

این همان رابطه دانشگاه با صنعت است که در حال حاضر شما آن را به صورت عملی انجام می دهید.

دقیقا، اگر یک شرکتی بخواهد دانش بنیان شود. دانش درون دانشگاه است و از نام آن مشخص است شما اگر بخواهید یک دانش پژوه باشید هیچ راهی جز اینکه با دانشگاه ارتباط برقرار کنید ندارید. برخی فقط می توانند به یک زبان ارتباط برقرار کنند، بنابراین، با دانشگاه ها و پژوهشکده ها و مراکز علمی تحقیقاتی داخلی کشور ارتباط برقرار می کنند. خوشبختانه بخش تحقیق و توسعه ما با کل دنیا دو در عین حال با دانشگاه های سراسر کشور و با پژوهشکده ها در ارتباط است. هسته اصلی ما بخش تحقیق و توسعه است. بعد از اینکه گیاهان دارویی را فرآوری کردیم آن را در محصول به کار می بریم و بعد از آن محصول را به هموطن های خودمان و سایر کشورهای دنیا معرفی می کنیم. در این هفته قرار است یک گروه ترک با ما وارد مذاکره شوند که محصولات ما را به کشور خودشان وارد کنند.

محصول شما چیست؟

کرم ترمیم کننده داریم که برای افرادی که پوست حساسی دارند و بر اساس انجام لیزر اتفاقی برای پوست شان رخ داده معجزه می کند. ترک ها چندین بار این محصول را از ما خریداری کرده اند و در حال حاضر شرط آنها این است که پس از وارد و توزیع کردن محصول ما با آنها شراکت کنیم و در ترکیه هم تولید کنیم.

بر روی این کرم ساخت ایران یا ترکیه درج می شود؟

ساخت ایران درج می شود.

محصول نهایی از ایران خارج می شود؟

بله تحت برند ایربکس از ایران خارج می شود.

خبر بسیار خوبی است. ما همیشه محصولات فراوانی از جمله محصولات بهداشتی و زیبایی را از ترکیه وارد کرده ایم در واقع در حال حاضر ما به ترکیه صادر می کنیم.

در حال حاضر ما صادر می کنیم اما آنها از ما درخواست کرده اند با آنها هم شریک شویم  که ما در پاسخ آنها گفته ایم که در مرحله اول باید محصول ما را در کشور خود توزیع کنند و در مرحله دوم ما تمام مراحل تولید را در ایران انجام می دهیم و به صورت بشکه به ترکیه صادر می کنیم. در آنجا تحت یک نشان مشترک که بین ما و آنهاست بسته بندی می شود و به نام یک نام بین المللی که ترک پسند هم باشد در آنجا ثبت و توزیع می کنیم و در مرحله سوم مواد اولیه دارویی را از ایران به صورت بشکه ای به ترکیه می بریم و بعد در آنجا فرایندهای بعدی را انجام می دهیم و در مرحله آخر با ثابت شدن اینکه آنها شرکای خوبی هستند و ارتباط مطلوبی است در ترکیه مزارع گیاهان دارویی را ایجاد خواهیم کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا