شناسایی ماهواره ای 39 مرکز بزرگ آلایندگی در جهان

به تازگی مرکز محیط زیست و تغییرات جوی ناسا در پروژه ای ویژه به همکاری با محققان دانشگاه مریلند (University of Maryland)، کالج پارک (College Park) و دانشگاه دالهاوسی (Dalhousie University) دست زده است تا بتواند مراکز آلایندگی بزرگ در جهان را شناسایی کند.

دانشمندان معتقدند که این 39 مرکز به تنهایی 12 درصد از کل تولید دی اکسید سولفور وارد شده به جو به واسطه انسان را در بر می گیرند

در این پروژه با کمک تصویر برداری ماهواره ای ناسا، تعداد 39 مرکز ساخته شده به دست بشر که به شدت آلاینده های جوی را در سطحی کنترل نشده تولید می کردند، شناسایی گشته اند. اقدام انجام شده به این منظور بوده است که بتوان این منابع آلایندگی شدید را شناسایی کرده و از انتشار گازهایی مانند دی اکسید سولفور که می توانند باعث ایجاد باران های اسیدی شوند، پیشگیری کرد.

در این پروژه منحصر به فرد که نخستین نمونه خود در تمام جهان به حساب می آید، روشی بسیار مدرن برای اندازه گیری میزان گازهای هر منطقه به کار گرفته شده است که می تواند موجب دقت بالای نتایج به دست آمده شود. به این ترتیب می توان مناطق کوچکتر آلاینده مانند احتراق های حاصل از فعالیت های محدود برای اکتشافات نفتی را نیز به سادگی از سایر موارد تفکیک کرد.

البته این فرایند به سادگی انجام نشده است بلکه داده های مورد نیاز برای این کار در بازه زمانی بین سال های 2005 تا 2014 میلادی به دست آمده اند و مدت زمانی بیش از یک سال نیز برای تحلیل این داده ها سپری شده است. نتایج به دست آمده نشان از آن دارد که بیشترین میزان آلایندگی در میان این 39 مرکز به میادین نفتی و سوزاندن سوخت های فسیلی باز می گردد و به همین دلیل نیز بیشترین تعداد این مراکز در خاورمیانه واقع هستند. البته تعدادی از مراکز بزرگ تولید آلودگی جوی نیز در مکزیک و روسیه یافت شده اند.

دانشمندان معتقدند که این 39 مرکز به تنهایی 12 درصد از کل تولید دی اکسید سولفور وارد شده به جو به واسطه انسان را در بر می گیرند و در صورت کنترل آلایندگی در این مراکز می توان شاهد بهبود چشمگیر و سریع شرایط اقلیمی در جهان بود.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا