خنجر فضایی برای فرعون مصر

دنیای مصر باستان سرشار از شگفتی های عجیب و غریب است که موجب می شود تا هر چند وقت یک بار شاهد خبری شگفت انگیز درباره یافته های جدید باستان شناسی در این زمینه باشیم. دانشمندان مرکز پلی تکنیک میلان با همکاری دانشگاه پیسا و موزه مصر در قاهره توانسته اند تا با اسکن بازمانده های مقبره فرعون مصر به نام توت عنخ آمون به موردی عجیب در خنجر این فرعون پی ببرند.

تیغه این خنجر دارای درصد بالایی از فلز نیکل است و آثاری از کبالت، فسفر و سایر مواد فلزی نیز در آن وجود دارند. حال دانشمندان با بررسی این یافته ها به ریشه عجیب این تیغه پی برده و دریافته اند که چنین ترکیبی تنها در شهاب سنگی در اطراف زمین یافت می شود.

آنها دریافتند که تیغه این خنجر دارای درصد بالایی از فلز نیکل است و آثاری از کبالت، فسفر و سایر مواد فلزی نیز در آن وجود دارند. حال دانشمندان با بررسی این یافته ها به ریشه عجیب این تیغه پی برده و دریافته اند که چنین ترکیبی تنها در شهاب سنگی در اطراف زمین یافت می شود.

یکی از مسئولان این تحقیق به نام دانیالا کملی در این باره می گوید: «تنها یک شهاب سنگ با نام خارگا (Kharga) دارای این ترکیب از کوبالت و نیکل است که به احتمال فراوان این تیغه از آن تشکیل شده است. در سال 2000 تکه ای از این شهاب سنگ در زمین یافت شده است که محل یافت آن 150 مایل (240 کیلومتر) از شهر اسکندریه فاصله داشته است.»

به نظر می رسد که اشیایی که از شهاب سنگ های سقوط کرده به زمین ساخته می شدند در مصر باستان دارای ارزشی بسیار بالا بوده اند. از شگفتی های مقبره توت عنخ آمون علاوه بر این تیغه فضایی می توان به گردن بندی نیز اشاره کرد که گفته می شود از شیشه سیلیکا ساخته شده است. دانشمندان معتقدند ریشه این گردن بند به سنگ فضایی دیگری باز می گردد که در صحرا سقوط کرده و حرارت آن شن ها را در آن حوالی ذوب کرده است.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا