کشف نمونه دندانی نژاد انسان راست قامت

پژوهش های جدید انجام شده روی نمونه های باقی مانده فسیل انسان موسوم به انسان پکن Peking Man” که در سال 1920 میلادی توسط پژوهشگری با نام اوتو زدانسکی Otto Zdansky از دانشگاه آپسالا Uppsala University در یک غار باستانی در منطقه ژوکودیان Zhoukoudian در نزدیکی پکن به دست آمده بود ، منجر به کشف آثار و شواهد جدیدی از این نژاد انسانی شده است .

متاسفانه بسیاری از این آثار کشف شده که در چین نگهداری می شدند و سند مهمی در حوزه تاریخچه زندگی انسان روی کره زمین به شمار می رفت ، در حین جنگ جهانی دوم آسیب دیده و از بین رفتند . در این دوره زمانی تیم حفار این محوطه چند جعبه از آثار به دست امده در این حفاری را به دانشگاه آپسالا ارسال کردند که این چعبه ها در کشاکش روزهای پر التهاب جنگ جهانی دوم فراموش شده و هیچگاه باز نشدند .

سرانجام در سال 2011 میلادی سه پژوهشگر با نام های پر اهلبرگ Per Ahlberg ، مارتین کوندارت Martin Kundrat و  جان اووه ابستاد Jan Ove Ebbestad پژوهش های جدیدی در این حوزه آغاز کرده و با یافتن این جعبه ها و بررسی محتویات آن ها موفق به کشف یک نمونه دندانی از انسان راست قامت یا Homo erectus  شدند .

در ادامه این تیم پژوهشگر  از دو دانشمند چینی با نام های لیو وو Liu Wu ، دیرینه شناس و تانگ هوون Tong Haowen از موسسه استخوان باستان شناسی و دیرینه انسان شناسی پکن جهت مطالعه این نمونه ها دعوت به همکاری کردند . این پژوهش ها تا کنون ادامه داشته و نتایج آن به تازگی منتشر شد .

در همین زمینه پر اهلبرگ Per Ahlberg اعلام کرد : " کشفیات ما بسیار شگفت انگیز است . ما توانستیم جزئیات بسیار ارزشمندی درباره این نمونه های انسانی به دست آوریم . تاج این دندان نسبتا کوتاه است که این موضوع دلالت بر جنسیت ماده صاحب آن دارد . این دندان نسبتا فرسایش بالائی داشته و از ان استفاده زیادی شده است . به همین دلیل ما حدس می زنیم این زن در زمان مرگ نسبتا مسن بوده و از سوی دیگر دو ترک روی مینای این دندان کشف شده است که یکی از ان ها قدیمی بوده و دیگری کمی پیش از مرگ وی رخ داده . این ترک ها بر اثر گاز زدن شی سخت مانند استخوان یا پوسته سخت برخی دانه های گیاهی ایجاد شده است . متاسفانه بخش های زیادی از این آثار و بقایا در جنگ جهانی دوم از بین رفتند که این موضوع بسیار تاسف بار است . "

انسان راست قامت یا هومو ارکتوس یکی از نژاد های اجداد انسان محسوب می شود که برای نخستین بار در آفریقا ظاهر شده و در حدود یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش به شرق آسیا مهاجرت کرد . بقایای این انسان در مناطقی مانند جاوه و پکن به دست امده است . بقایای فسیلی نشان می دهد که این انسان در سراسر آفریقا می زیسته و از ابزارهای سنگی استفاده می کرده است .

انسان پکن یکی از نمونه های انسان راست قامت محسوب می شود که در حدود 680 هزار تا 780 هزار سال پیش در منطقه ای که امروزه پکن نام دارد ، زندگی می کرده است . اطلاعات جدید به دست آمده می تواند دانش باستان شناسی را در حوزه شناخت منشا انسان افزایش دهد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا