تأکیدی دوباره بر اهمیت مصرف شیر

هزاران سال قبل، شیر جایگاه خود را در برنامه غذایی مردم جهان پیدا کرد؛ گوسفند و بز در حدود 11 هزار سال و گاو شیری 6 هزار سال قبل اهلی شدند و مردم از شیر این حیوانات به عنوان غذا استفاده کردند.

ارزش غذایی شیر

شیر بدلیل دارا بودن چربی، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و انواع ویتامین ها، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است؛ به عبارت دیگر، بسیاری از نیازهای تغذیه ای بدن در این محصول وجود دارد؛ بعنوان مثال، شیر گاو حاوی 22 تا 29 درصد کلسیم مورد نیاز بدن انسان است (میزان مورد نیاز کلسیم روزانه حدود 800 تا 1200 میلی گرم است).

روز جهانی شیر

تاریخچه نامگذاری روز جهانی شیر به سال 2001 باز می گردد؛ در بسیاری از کشورهای جهان، روز اول ژوئن یا روزهایی نزدیک به این تاریخ به عنوان روز ملی شیر نامگذاری شده بود؛ از این رو، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (FAO) این تاریخ را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرد.

علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است.

علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است.

سرانه مصرف شیر در جهان و ایران

کشور فنلاند در شمال اروپا، بیشترین مصرف شیر را در جهان دارد و هر شهروند این کشور به طور متوسط سالانه 361 کیلوگرم شیر مصرف می کند. در کشورهای اروپایی بویژه غرب اروپا، سرانه مصرف شیر200  کیلوگرم در سال است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی*، سرانه تولید شیر در ایران ۱۱۰ کیلوگرم است که تقریبا مشابه سایر کشورها است. در کشورهای پیشرفته، سرانه مصرف شیر به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم می رسد، در حالیکه سرانه مصرف شیر در ایران ۱۱۴ کیلوگرم است.

اهیمت اقتصادی صنعت لبنیات

یکی دیگر از اهداف نامگذاری روز جهانی شیر، توجه بیشتر به صنعت لبنیات در چرخه اقتصادی کشورها است.

باتوجه به افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای محصولات لبنی بشدت درحال افزایش است؛ از این رو، شیر هم از لحاظ  تغذیه ای به عنوان یک غذای سالم، مغذی و مقرون به صرفه و هم از لحاظ اقتصادی، جایگاه ویژه ای دارد.

صنعت لبنیات یکی از صنایع تکمیلی بخش کشاورزی محسوب می شود. اتحادیه اروپا، ایالات متحده، استرالیا و نیوزلند از صادرکنندگان اصلی شیر و محصولات لبنی در جهان هستند.

صنعت لبنیات ایران نیز به عنوان یک صنعت نوپا، نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار کشور ایفا می کند. شیر و فرآورده های لبنی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق و ترکمنستان صادر می شوند .

برنامه های روز جهانی شیر

روز جهانی شیر 2015 با برپایی مراسم های مختلفی در 40 کشور جهان برگزار شد که شامل پیاده روی های خانوادگی، برنامه ویژه مدارس برای تشویق دانش آموزان به مصرف بیشتر شیر، برگزاری مسابقات ورزشی و نقاشی با موضوع مصرف شیر، بازدید از دامپروری ها و کارخانجات تولید شیر و محصولات لبنی، برگزاری کنفرانس و نشست های علمی و تخصصی بود.

امیدواریم که امسال نیز کشورهای مختلف جهان، با برگزاری برنامه های ویژه روز جهانی شیر، توجه مردم را به اهمیت مصرف شیر و ارزش غذایی این محصول و سایر فرآورده های لبنی، بیش از پیش جلب کنند.

منابع:  ایرنا/سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد/news.lk /thehera farminguk/

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا