مردم بندرعباس و میناب در زمینه محیط زیست دچار توسعه نامتوازن شده اند

اسمعیل کهرم شامگاه پنجشنبه در همایش یک روزه محیط زیست میناب در سالن غدیر بندرعباس اظهار داشت: به بهانه تامین آب شرب بندرعباس نباید میناب از بین برود و برای این منظور همه باید دست به دست همدیگر داده و تلاش کنند لذا با توجه به توسعه بندرعباس روزی خواهد رسید که دیگر منابع آبی شهرستان میناب پاسخگوی نیاز مرکز سیاسی هرمزگان نخواهد بود.
وی از مدیران و مقام های اجرایی و تصمیم گیران خواست، تصمیم هایی مانند انتقال آب را در اتاق های در بسته نگیرید و از مردم هر منطقه نظر، مشاوره و کمک بگیرند زیرا افراد محلی بهتر از کارشناسی که درون سازمان ها نشسته با مسائل و مشکل های منطقه آشنا هستند و معنی دموکراسی نیز همین است.
وی با بیان اینکه همه مردم هرمزگان و حتی استان های کرمان و فارس باید درباره مشکل میناب حساس باشند، هشدار دارد : میناب بدون آب یعنی مین، که انفجار مشکل هایش تمام استان و مملکت را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
عضو صندوق جهانی طبیعت ادامه داد: به بهانه آباد کردن تکه ای از این سرزمین ، نباید اجازه داد شهر 70 هزار نفری میناب دچار مشکل های زیست محیطی شده و از بین برود.
کهرم اظهارداشت: شرایط محیط زیست میناب به گونه ای است که با برداشت بی رویه آب از چاهها و سد آن و ایجاد فروچاله همانند بیمار در حال جان دادن است لذا باید این بیمار را درمان کرد زیرا این شهر گوهر یکتای هرمزگان است و همان تلاشی که پزشک بر بالین بیمار برای نجات جان آن انجام می دهد بایستی برای این خطه از میهن انجام داد.
وی افزود: از روز گذشته که وارد شهرستان میناب شدم تلاش مضاعف فعالان حفظ محیط زیست را شاهد و تحت تاثیر قرار گرفتم که مسئولانه به دنبال نگهداشت محیط زیست هستند و این مایه افتخار است.
مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل های زیست محیطی در سواحل و طرح های برداشت آب دریا برای مناطق مرکزی کشور، اظهار داشت: احداث آب شیرین کن مانعی ندارد ولی پساب ناشی از شیرین سازی آب در مقصد ریخته شده و از ورود آن به دریا باید جلوگیری شود.
کهرم با اشاره به سفر خود به ارومیه ابراز داشت: ترک ها به دریاچه وان که در مرز ایران و ترکیه است می بالند و می گویند اجازه نمی دهیم این دریاچه به سرنوشت دریاچه ارومیه که در ایران واقع شده، دچار شود.
وی با طرح این پرسش که چه کرده ایم که دریاچه ارومیه به سفره نمکی تبدیل شده است؟ اضافه کرد: در بارندگی های اخیر مقداری آب به دریاچه ارومیه وارد شده که بر اثر گرمای تابستان تبخیر خواهد شد و اگر در مهر امسال بارش باران صورت نگیرد دوباره تمام یا بخش بزرگی از این دریاچه خشک می شود.
کهرم، به تعداد کم محیط بانان در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ایران که کشور هفدم جهان از نظر وسعت به شمار می رود نیازمند 10 هزار محیط بان است و در حال حاضر تنها دو هزار و 700 محیط بان در کشور وجود دارد که تعدادی از آنان نیز در حال بازنشسته شدن هستند و فعالیتی که این تعداد محدود در کشور برای حفاظت از حیات وحش و محیط زیست انجام می دهند به معجزه شبیه است.
دبیر برگزار کننده این همایش نیز گفت: فروچاله ها و مشکل های محیط زیست میناب از مسائل بسیار مهم و قابل تامل هرمزگان محسوب می شوند.
عباس مرادی ابراز داشت: انجمن نگهبانان جلگه میناب که برگزار کننده این همایش نیز است به عنوان انجمن فعال محیط زیستی این شهرستان فعالیت های بسیار ارزنده ای مانند رسانه ای کردن فروچاله ها را در یک سال اخیر انجام داده است.
وی ادامه داد: دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه مادر وارد موضوع شده و پایان نامه های مقاطع تحصیل های تکمیلی را به سمت کنکاش پیرامون چنین مشکل هایی در منطقه هدایت کرده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هرمزگان اظهارداشت: توسعه غیر علمی هرمزگان منجر به کاهش و از بین رفتن منابع اکولوژی مانند آب شده که میناب تامین کننده آن بوده است.
دبیرهمایش محیط زیست میناب یادآور شد: به دلیل توزیع نامتوازن جمعیت و فعالیت در هرمزگان ، 80 درصد فعالیت های اقتصادی و افزون بر یک سوم جمعیت استان در یک نقطه متمرکز شده و بر منابع اکولوژیک فشار وارد شده است.
مرادی اضافه کرد: راهکار رفع مشکل های بوجود آمده ترویج نگاه آمایشی مدیران و تصمیم گیران است تا فعالیت های توسعه ای متناسب با نیاز منطقه و ساکنان صورت گیرد و به دلیل از بین رفتن مشاغل کشاورزی و باغداری به دلایل یاد شده شاخص های آسیب های اجتماعی در میناب افزایش یافته و 68 درصد جمعیت شاغل با بحران بی کاری روبه رو هستند.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این همایش گفت: سازمان حفاظت محیط زیست چون دارای ابزارهای کافی نیست، نمی تواند جلوی دولت را بگیرد.
کیانوش جهانبخش ابراز داشت: به عنوان نمونه ساختمان استانداری هرمزگان در حریم ساحل بندرعباس و مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست استان احداث شده است.
وی ابراز داشت : برای احداث و راه اندازی یک کارخانه از محیط زیست استعلام می شود ولی چون حفاظت از محیط زیست اولویت مدیران نیست این استعلام نیز نادیده گرفته می شود.
عضو شورای شهر بندرعباس خاطر نشان کرد: برای بهبود شرایط زیست محیطی باید نگرش ها در سطح ملی و دولت ها نسبت به محیط زیست تغییر یابد.
جهانبخش افزود: اظهار نظرهای مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست بین همه رهبرهای جهان بی نظیر ، بسیار دلسوزانه و ظریف است که همه باید به آن عمل کنند.
به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: شهروندان بندرعباس برای حفظ سرسبزی و خرمی میناب حاضر هستند آب جیره بندی شود.
سد استقلال میناب در 90 کیلومتری شرق استان هرمزگان نزدیک به چهار دهه تامین کننده آب شرب شهر بندرعباس میناب ، بندر خمیر ، قشم و صنایع منطقه است از این رو در سالهای اخیر بواسطه خشکسالی علاوه بر برداشت از سد ، احداث چاه های عمیق در محدوده این شهرستان با هدف تزریق آب به شبکه ، این شهر را دچار مشکل زیست محیطی از جمله ایجاد فرو چاله در بخش های آن کرده و نگرانی زیست محیطی بوجود آورده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا