دولت یازدهم به استفاده از توانمندی جامعه محلی در حفاظت از محیط زیست توجه جدی دارد

 سعید متصدی عصر پنجشنبه در مراسم معارفه مدیرکل جدید محیط زیست استان اردبیل افزود: قدرت اجتماعی و تاثیر و نفوذ مردم و جامعه محلی در انجام کارهای گوناگون و به خصوص در موضوع های مرتبط با مسایل اجتماعی و فرهنگی به مراتب بیشتر از ارگان های دولتی می باشد و به همین خاطر در بحث محیط زیست و حفاظت از داشته های طبیعی نیز می توان به این ظرفیت مهم توجه نمود. 
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این حوزه مهم، سیاست تمرکز زدایی را در پیش گرفته و سعی دارد با توانمندسازی تشکل های غیردولتی و با اعمال نظارت های لازم زمینه فعالیت های مختلف در این بخش را فراهم آورد. 
وی با اشاره به اینکه ارزیابی های محیط زیستی در زمینه اجرای 51 مورد پروژه مانند سدسازی ، تاسیسات زیربنایی ، راهسازی و نظایر آن از جمله وظایف سازمان حفاظت محیط زیست می باشد افزود : این سازمان با تشکیل کارگروه هایی ، تشکل های غیردولتی را به واسطه ارایه آموزش های لازم توانمند کرده و توانسته است کار ارزیابی 21 فقره از انواع پروژه ها را به خود استان ها واگذار و تفویض اختیار کند. 
وی حاکمیت تفکر اقتصاد خطی به جای اقتصاد چرخشی بر اجرای پروژه ها را یکی از مشکل های کشور دانست و خاطرنشان کرد : سازمان ملل متحد در اکثر اسنادش جایگزینی اقتصاد چرخشی به اقتصاد خطی را عامل مهم می داند که به واسطه آن محیط زیست به شکل مطلوب حفاظت شده و پیشرفت و توسعه پایدار جوامع تضمین می شود. 
متصدی گفت : در کشورما کالاهای گوناگون مانند خودرو ، لوازم خانگی و غیره تولید می شوند که به هنگام استهلاک قابلیت بازیافت دارند و اگر این امکان فراهم شود که آن مواد دوباره وارد چرخه تولید شوند در واقع به اقتصاد چرخشی عمل شده است. 
اوگفت : حاکمیت اقتصاد چرخشی به جای اقتصاد خطی علاوه بر کمک به کاهش آلاینده ها در حفظ منابع و کاهش چشمگیر هزینه ها نیز نقش موثر دارد. 
او با اشاره به اینکه اقتصاد خطی در دنیای کنونی در اکثر کشورهای پیشرفته منسوخ و کنار گذاشته شده است گفت : در فعالیت های مربوط به توسعه مهم آن است که بدانیم طبیعت و اقلیم حاکم بر منطقه از ما چه می خواهد و بهتر است پروژه ای را که متناسب با طبیعت منطقه است اجرا کنیم. 
وی در قسمت دیگری از سخنانش با بیان اینکه 90 درصد آب تولیدی در ایران در بخش کشاورزی مصرف می شود افزود : جالب توجه و در عین حال باعث تاسف است که از این میزان آب هم فقط 30 تا 40 درصد به شکل مفید برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود و بقیه هدر می رود. 
وی اجرای برنامه های آموزشی برای فرهنگ سازی در جامعه به منظور توجه به محیط زیست و نیز استفاده مطلوب از منابع گوناگون طبیعی را یادآور شد و افزود : باید به عنوان یک ایرانی بیاموزیم که برای آشامیدن آب خنک بهتر است آب را در یخچال نگهداری کنیم نه آنکه چند لیوان آب را هدر دهیم تا آبی که از شیر می آید خنک شود. 
به گزارش خبرنگار ایرنا معاون عمرانی استاندار اردبیل نیز در این مراسم گفت : در بحث مربوط به پیامدهای منفی محیط زیست تک تک مردم جامعه نقش دارند. 
علی آذرنژاد ، افزود : انواع ساخت و سازی های بی رویه ؛ توسعه بی رویه شهرها ؛ حفر چاههای غیرمجاز و استفاده بی رویه از آب آنها ، رها ساختن انواع زباله ها و پسماندهای دیرتجزیه در طبیعت و مانند آنها ازجمله مواردی هستند که باتاسف به خصوص در چند دهه اخیر و به موازات توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع گریبان محیط زیست و در نهایت انواع موجودات زنده و به خصوص انسان ها را گرفته اند. 
وی یادآوری کرد: در حقیقت این خود انسان ها می باشند که به خاطر بعضی زیاده خواهی ها و یا به تصور رفاه طلبی صدمه های جبران ناپذیر بر طبیعت که در واقع مکان سکونت و زندگی خود و سایر جانداران می باشد وارد می آورند. 
وی ابراز امیدواری کرد که مردم استان اردبیل بیش از پیش به موضوع محیط زیست توجه نموده و با همکاری با ارگانهای ذیربط شرایط مناسب تری را برای نگهداری از داشته های طبیعی این مرز و بوم فراهم نمایند. 
به گزارش ایرنا در پایان این مراسم که در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست اردبیل تشکیل شد با تقدیر از تلاش های سیدرضاموسوی مدیرکل سابق ، محمد خداپرست به عنوان مدیرکل جدید محیط زیست اردبیل معرفی شد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا