پایان کابوس ال نینو

در گزارش مرکز مطالعات هواشناسی استرالیا (BOM)  که روز سه شنبه چهارم خرداد منتشر شد اعلام شده است که پدیده ال نینوی بسیار شدیدی که طی دو دهه گذشته بی سابقه بوده و تاثیرات مخربی در گرمایش زمین و نابودی محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان از جمله قاره آسیا داشته است ، به پایان رسید. در این گزارش همچنین عنوان شده است که علائم و نشانه های ال نینو که در سال 2015 میلادی آغاز شده بود در حال حاضر به شرایط عادی بازگشته است.

بر اساس اندازه گیری های انجام شده، ای نینوی سال گذشته سبب افزایش دمای بی سابقه آب دریاهای جهان شده بود که این میزان از افزایش دما طی دو دهه گذشته بی سابقه محسوب می شود. از جمله تاثیرات مخرب ال نینوی اخیرمی توان به کاهش محصولات مهم کشاورزی مانند برنج، روغن پالم و گندم اشاره کرد.

در جریان  ال نینوی مورد نظر، سطح دمای آب دریاهای جهان به ویژه در اقیانوس آرام افزایش یافته و این موضوع سبب گرم شدن عمومی هوا در قاره آسیا و شرق آفریقا شده و از سوی دیگر باران های سیل آسائی را در آمریکای جنوبی در پی داشت.

بر اساس اندازه گیری های انجام شده، ای نینوی سال گذشته سبب افزایش دمای بی سابقه آب دریاهای جهان شده بود که این میزان از افزایش دما طی دو دهه گذشته بی سابقه محسوب می شود. از جمله تاثیرات مخرب ال نینوی اخیرمی توان به کاهش محصولات مهم کشاورزی مانند برنج، روغن پالم و گندم اشاره کرد.

به گفته کارشناسان هواشناسی تاثیر ال نینو در آب وهوا می تواند بسیار پیچیده باشد و این فعل و انفعالات در اکثر مواقع غیر قابل پیش بینی است. به طور مثال در کالیفرنیا خشکسالی به عنوان مشخصه پدیده ال نینو در این ناحیه جغرافیایی شناخته می شود در این دوره  جنوب کالیفرنیا کمترین میزان بارش را طی سال های گذشته  داشته و در مقابل ساکنین شمال کالیفرنیا در آرزوی بارش کمتر و هوای صاف هستند. این تاثیر در اقیانوس با  افزایش میزان بارش همراه بوده و این پدیده  در مناطق شمالی بیش از مناطق جنوبی قابل مشاهده است.

لازم به توضیح است که پایان یافتن ال نینو از سوی پژوهشگران پیش بینی شده بود و در برخی مناطق، پایان این پدیده همراه با خنک تر شدن نسبی هوا گزارش شده است. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که مرکز مطالعات هواشناسی استرالیا نخستین مرکز رسمی است که خبر از پایان این پدیده داده است.

پژوهشگران همچنین عنوان کردند که احتمال بروز پدیده لا نینا و جایگزینی آن در شرق و مرکز اقیانوس آرام خارج از ذهن نیست . پدیده لا نینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام ، آب سردتر از حالت طبیعی میشود . این پدیده تقریبا متضاد ال نینو است  که هر سه تا هفت سال اتفاق می افتد. این جریان حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و اجازه میدهد سطح آب های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود ودر قسمت های حاره غربی کمتر از حالت عادی گسترش یابد.

پدیده طبیعی ال نینو  و لا نینو متضاد یکدیگر بوده و امید می رود با آغاز پدیده لا نینو، روزهای خنک تری برای کره زمین در پیش باشد. ال نینو که یک واژه اسپانیائی است معمولا در دوره های متناوب زمانی بین دو تا هفت سال ، سبب ایجاد تغییراتی در آب و هوای کره زمین می شود.

به باور برخی از کارشناسان ، دلیل اصلی این موضوع ، تغییرات جبهه های هوا در مناطق استوائی است. پدیده ال نینو سال ها است که توسط زیست شناسان شناسائی شده و یکی از شدید ترین نمونه های  آن در اواخر قرن گذشته و در سال 1998 رخ داد که بر اثر آن 23 هزار نفر در سراسر دنیا جان باختند. در حال حاضر ، سازمان های هواشناسی از طریق سنسورهای موجود در اقیانوس ها و همچنین اطلاعات دریافتی از ماهواره های هواشناسی ، این پدیده را به طور جدی تحت نظر دارند.

به بیان ساده تر ، ال ‌نینو یک گردش اتمسفری ، در صفحه ‌ای عمود بر استوا است که با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام استوایی و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام استوایی شکل می‌ گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه اقیانوس آرام استوایی ایجاد می ‌شود . این مساله به این معنا است که آب های گرم اقیانوس آرام از غرب اقیانوس به سمت شرق آن گسترش پیدا کرده و باران را با خود به آن سمت می برد . این موضوع باعث خشکسالی های گسترده ای در غرب اقیانوس آرام و بارندگی در شرق این اقیانوس می شود .

منبع: financialexpress

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا