عملکرد جزیره ای، معضل بخش پژوهش کشور

 نونا قاسمی همدانی روز سه شنبه در گفت و گو باایرنا، وابستگی اهداف و برنامه های پژوهشی کشور به اشخاص و تغییرات پی در پی این اهداف با تغییر مدیران را از دیگر معضلات حوزه پژوهش کشور عنوان کرد و گفت: اهداف مشخص و همسویی در حوزه پژوهش کشور تعریف نشده است.

وی که اردیبهشت امسال با ارائه طرح ساخت کاتالیست زیگلر به عنوان یکی از پنج پژوهشگر برتر ششمین جشنواره دانایی خلیج فارس انتخاب شد، گفت: در حال حاضر ارتباط بین دانشگاه ها، صنعت و شرکت های خصوصی در راستای تولید دانش فنی و تبدیل آن به ثروت، ناکارآمد است.
به اعتقاد این پژوهشگر برتر کشورمان، عملکرد ناصحیح و نبود شفافیت در حوزه پژوهش، ناکامی تبدیل بسیاری از ایده ها به محصول و همچنین تبدیل علم به ثروت را در کشور را به دنبال داشته است.
وی اظهارکرد: پژوهش هنگامی می تواند برای مردم سودمند باشد که نتایج آن در عرصه زندگی و رفاه اجتماعی به صورت ملموس قابل مشاهده باشد.
قاسمی با اشاره به ایجاد مراکز علمی و پژوهشی در کشور همچون پارک علم و فناوری که وظیفه پشتیبانی از محققان را در جامعه برعهده دارند، این گونه اقدامات را در جهت به بار نشستن پژوهش در کشور بسیار اثرگذار دانست و گفت: ایجاد پارک های علم و فناوری به طور حتم خلا موجود بین افراد مستعد و نیازهای جامعه را از بین خواهد برد.
به اعتقاد وی، تخصیص منابع به شرکت های فعال در حوزه فنآوری بخش خصوصی برای اجرای فعالیت های تحقیقاتی در مقایسه با سایر نهادهای تحقیقاتی دولتی، بدون شک یکی از مناسبترین راه ها برای حرکت به سوی تبدیل علم به ثروت است، چرا که بسیاری از دانشگاه ها و حتی شرکت های پژوهشی خصوصی نیز با توجه به محدودیت های بودجه نمی توانند وارد برخی حوزه های پژوهشی شوند.
وی با بیان این که برخی از نوآوری ها مستلزم تغییر یا بهبود لیسانس های خارجی آن محصول است، گفت: برای اجرایی شدن این ایده ها لزوما نباید از مرحله صفر شروع کرد و عملیاتی کردن آنها در بازه زمانی کوتاه نیز که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، مستلزم همکاری مشترک با شرکت های مادر است که متاسفانه حمایت های لازم وجود ندارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا