افزایش نقش شرکت های دانش‌بنیان دراقتصاد کشور با ورود به بازارسرمایه SME

مریم نظری درحاشیه نشست تخصصی تعامل شرکت های دانش بنیان با بازارسرمایه در جمع خبرنگاران درباره جزییات پروژه SME یا بازارسرمایه شرکت های کوچک، متوسط و دانش بنیان گفت: در بازار سرمایه کشور معاملات بیشتر از سوی شرکت های بزرگ صنعتی صورت می‌گیرد و جای حضور شرکت های کوچک و متوسط در بازار سرمایه خالی است.
وی ادامه داد: در این زمینه نیازمند ایجاد بازاری با شرایط خاص و مجزا برای شرکت های کوچک، متوسط و دانش بنیان بودیم، در این راستا مطالعات تحقیقاتی برای ایجاد بازار سرمایه SME در فرابورس انجام شد و در اسفند ماه سال گذشته با نظارت سازمان بورس میان فرابورس ایران و سازمان صنایع کوچک تفاهم‌نامه‌ای امضاء شد.
نظری بیان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه سازمان صنایع کوچک لیستی از شرکت های کوچک و متوسط را در اختیار فرابورس قرار خواهد داد تا این شرکت ها پس از ارزیابی در بازاری به نام بازار سرمایه SME یا شرکت های متوسط و کوچک مورد پذیرش قرار گیرند و اقدام به انجام معاملات کنند.
وی گفت: هدف از ایجاد این بازار سرمایه معامله سهام این شرکت ها نیست، چرا که در این بازار عرضه اولیه وجود ندارد و تنها شرکت ها گشایش نماد دارند، از این رو هدف از این بازار سرمایه، ورود شرکت های کوچک و متوسط است.
مجری طرح SME رشد و رونق شرکت های کوچک و یافتن جایگاه واقعی این شرکت ها در اقتصاد کشور را از اهداف بازار سرمایه SME دانست و افزود:‌ دستورالعمل بازار SME تدوین شده و مراحل تصویب و ابلاغ آن در حال طی شدن است که امیدواریم تا هفته آینده این دستورالعمل ابلاغ شود.
نظری بیان کرد: همچنین همزمان با ابلاغ این دستورالعمل، شرکت های متقاضی برای حضور در این بازار می‌توانند تقاضانامه‌های خود را ارائه دهند.
وی یادآور شد: سازمان صنایع کوچک مقرر شده لیستی به عنوان پلتفرم حاوی معرفی 150 شرکت در اختیار فرابورس قرار دهد، این شرکت ها دارای پتانسیل‌های ورود به بازار هستند. 
وی افزود: در این فراخوان شرکت های کوچک، متوسط و دانش بنیان می‌توانند در این بازار سرمایه حضور یابند، علاوه بر آن شرکت هایی که در مرحله اولیه و یا تازه تاسیس هستند نیز می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.
نظری با اشاره به قوانین سهل گیرانه در این پروژه برای ورود به بازار سرمایه گفت: قوانین و مقرراتی که در بازارهای دیگر فرابورس و بورس وجود دارد، در بازار سرمایه SME اعمال نمی‌شود و بیشتر عملکرد آتی شرکت ها و نه عملیات مالی حال حاضر آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به گفته نظری، شرکت ها پس از آن که وارد این بازار می‌شوند، از مزایای این طرح مانند امکان ارتقاء به بازارهای بالاتر و رشد و افزایش تامین مالی و برندینگ برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه تاکنون درخواست‌هایی برای حضور در این بازار ارائه شده است، افزود: این شرکت ها در اسرع وقت مورد بررسی و پذیرش قرار خواهند گرفت.
نظری گفت: در سایر بازارهای سرمایه، سرمایه‌ ثبتی شرکت ها مد نظر است، ولی در این بازار جمع حقوق صاحبان سرمایه که شامل اندوخته‌های شرکت و میزان دارایی‌های تملکی آنها می‌شود، مد نظر قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: در این طرح طبق قوانین، شرکت هایی که سرمایه ثبتی آنها یک میلیارد ریال باشد، در بازار سرمایه SME مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. 
نشست تخصصی تعامل شرکت های دانش بنیان با بازار فرابورس ایران با حضور 30 شرکت دانش بنیان برتر به لحاظ حجم مالی و فروش، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا