کشف نخستین مراحل در بازسازی عضلات

این تحقیق می‌تواند راه را برای ارتقای زندگی افراد کهنسال، مبتلایان به دیستروفی عضلانی و حتی ارتقای ترمیم عضلات در ورزشکاران هموار کند.

محققان در این بررسی از "گورخر‌ماهی" برای مدلسازی بازسازی بافت استفاده کردند.

این ماهی کوچک استوایی به "شاه احیاکننده‌ها" معروف است زیرا از قابلیت بازسازی هر نوع عصب یا عضله آسیب‌دیده برخوردار است. گورخرماهی‌ها همچنین شفاف هستند از این رو دانشمندان می‌توانند فرآیند بازسازی را بطور زنده در بدن این موجود مشاهده کنند.

محققان در مدل گورخرماهی بر سلول‌های بنیادی عضله بالغ متمرکز شدند که از شباهت زیادی با فیبرهای عضله بالغ برخوردارند. زمانی که فیبرهای عضله آسیب می‌بینند، پرتابه‌هایی را ارسال می‌کنند که این سلول‌های بنیادی را گرفته، آن‌ها را به سمت داخل برده و عضله آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

اگرچه نقش این سلول‌های بنیادی در بازسازی عضلات از مدت‌ها پیش فرض شده بود، اما شکل فعالسازی و کنترل آن‌ها تنها در نمونه‌های سلولی بطور کامل بررسی شده بود و این کار در یک مدل حیوانی کامل انجام نشده بود. اکنون این فرضیات را می‌توان در بدن گورخرماهی بررسی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله ساینس،محققان با استفاده از میکروسکوپ تخصصی توانستند بازسازی زنده بافت عضله را بطور بلادرنگ مشاهده و تصویربرداری کنند. این کار به آن‌ها اجازه داد برای اولین بار به مشاهده چگونگی حرکت، رفتار و ترمیم عضله توسط این سلول‌های بنیادی بپردازند.