فرزندان خود را از کودکی حجامت کنید

دکتر اکبر کتابی در گفتگو با سیناپرس افزود: حجامت برای پسرها که طبع گرمی دارند، حتی می‌تواند در بدو تولد انجام شود تا از ابتلای او به زردی جلوگیری شود.کتابی تأکید کرد: البته والدین نباید نگران خون‌گیری نوزاد خود باشند، چراکه میزان خون‌گیری بسیار کم است و از سه قطره تجاوز نمی‌کند.

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که حجامت باعث سردی مزاج می‌شود، می‌توان حجامت دخترها را از دوسالگی آغاز کرد؛ چراکه مزاج اغلب دخترها، سرد است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در گذشته نیز در زمان چهل‌روزگی نوزادان، عمل حجامت توصیه می‌شد. به این شیوه که در کفل‌ها و شانه‌ها چهل تیغ می‌زدند که همین مسئله، سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده و بدن او را نسبت به سرما و گرما مقاوم می‌کند.

نمی‌توان از حجامت به‌عنوان یک روش درمانی استفاده کرد؛ بلکه حجامت یک روش مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین درمان مکمل بیماری‌هاست.

کتابی توضیح داد: منظور از چهل تیغ، خراش‌های بسیار ریزی است که بر سطح پوست ایجاد می‌کنند.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: در دخترهایی که به چهل‌روزگی رسیده‌اند، تعداد کمتری خراش می‌زنند و به‌جای آن بیشتر به بادکش گذاری در دو کتف و با فواصل سه دقیقه یک‌بار می‌پردازند که این فعالیت با ماساژ نیز همراه خواهد بود.

کتابی با اشاره به سخنی از امام صادق (ع) تأکید کرد: حجامت به توصیه امام صادق برای هضم لعاب و رطوبت اضافی، تنظیم خواب و بلند کردن قد بسیار مفید است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان از حجامت به‌عنوان یک روش درمانی استفاده کرد؛ بلکه حجامت یک روش مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین درمان مکمل بیماری‌هاست.

کتابی اظهار داشت: حجامت می‌تواند بر کاهش تب اثر بگذارد اما درصورتی‌که تب، حاصل عفونتی باشد که سیستم ایمنی را ضعیف کرده باشد، بهتر است حجامت انجام نشود، چراکه می‌تواند کل سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار داده و به ضرر بیمار باشد.

 

گزارش:مریم طالبی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا