داروهای گیاهی را با احتیاط مصرف کنید

به گفته پژوهشگران؛ سابقه استفاده طولانی‌مدت از داروهای گیاهی توسط انسان‌های پیشین، هیچ تضمینی برای ایمن بودن آن‌ها نیست. چراکه ممکن است بسیاری از گیاهان حاوی مواد سمی یا سرطان‌زا باشند.

محققان کالج پزشکی بیلور و دانشگاه استونی بروک، شواهد علمی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد مصرف خودسرانه گیاه زرآوند که در طب سنتی شرقی کاربرد دارد می‌تواند باعث بروز نفروپاتی آریستولوچیک اسید (AAN) شده و مصرف بی‌رویه و خودسرانه این گیاه دارویی می‌تواند عوارضی مانند نفریت بینابینی، نارسایی کلیه و سرطان مجاری ادرار را در پی داشته باشد.

طبق گزارش نویسندگان این پژوهش در تایوان، با توجه به اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه ملی داده‌های پزشکی، بین سال‌های 1997 و 2003، هشت میلیون نفر در معرض عوارض ناشی از مصرف داروهای گیاهی حاوی زرآوند قرار داشتند. مطالعات انجام‌شده روی بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی و سرطان در تایوان و چین نشان می‌دهد که ده‌ها میلیون نفر از مردم این کشورها در معرض خطر AAN هستند. به باور محققان، در افرادی که ازنظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری‌های فوق‌الذکر هستند، مصرف زرآوند می‌تواند با پیامدهای ناگواری همراه باشد. دونالد مارکوس، استاد ارشد دانشگاه بیلور و آرتور گرولمن استاد و پژوهشگر برجسته علوم دارویی در دانشگاه استونی بروک، درباره این فرایند این‌طور توضیح داده‌اند: این ترکیب پیچیده می‌تواند به جهش در ژن‌های سرکوبگر تومور TP53 منجر شود که این موضوع به‌نوبه خود آغاز فرایند سرطان کلیه است. بررسی‌های بیشتر محققان همچنین نشان داده است که این فرایند ممکن است در برخی بیماران به بروز سرطان‌های کبد و مثانه نیز منجر شود.

به گفته پژوهشگران؛ سابقه استفاده طولانی‌مدت از داروهای گیاهی توسط انسان‌های پیشین، هیچ تضمینی برای ایمن بودن آن‌ها نیست. چراکه ممکن است بسیاری از گیاهان حاوی مواد سمی یا سرطان‌زا باشند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره عوارض مصرف خودسرانه گیاهان دارویی اظهار داشت: اگرچه زرآوند به‌عنوان یک داروی گیاهی برای مدت بیش از 2 هزار سال مورداستفاده قرار می‌گرفته، ولی تاکنون سمیت ذاتی آن تشخیص داده نشده است و عوارض جانبی آن بیشتر در دوره نهفتگی بین مواجهه با بیماری و بروز علائم بیماری و کمتر در عوامل ژنتیکی رخ می‌دهد و فقط حدود پنج درصد از افرادی که در معرض تأثیرات جانبی این گیاه قرار دارند، مستعد ابتلا به آن هستند. گفتنی است مطالعات علمی طولانی‌مدت در این زمینه، ارتباط این بیماری با زرآوند را آشکار کرد.

دونالد مارکوس در پایان توضیحات خود در این زمینه اضافه کرد: حتی گیاهان دارویی دیگر که برای مدت طولانی استفاده‌شده‌اند نیز ممکن است دارای ترکیبات سرطان‌زا و سمی باشند. بنابراین عاقلانه است که فرض کنیم بسیاری از گیاهان ممکن است حاوی مواد سمی یا سرطان‌زا باشند که می‌توانند سلامتی انسان را به خطر بیاندازند. بهتر است در این موارد با پزشک و افراد متخصص در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی مشورت کرد و از مصرف خودسرانه این داروهای به‌ظاهر بی‌خطر اجتناب شود.

 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا