ضروت تغییر نگرش به موضوع مصرف آب

دکتر کاوه مدنی در گفتگو با خبرگزاری علم و فرهنگ(سینا)  با اشاره به این موضوع که مصادف شدن روز جهانی آب با آغاز سال نو ایرانی وآغاز بهار در نوع خود جالب است، گفت: از رسم های ایرانیان در سال جدید این است که  در آغاز سال یکسری اهداف برای سال پیش رو تعریف می شود تا بتوان به آنها جامعه عمل بپوشاند.

وی در ادامه ابراز امیداوری کرد که شهروندان ایرانی در آغاز سال جدید یک تصمیم بزرگ و جدی در مورد محیط زیست شان بگیرند.

 

دکتر مدنی با بیان اینکه سال 93  از طرفی سال بسیار سختی برای محیط زیست کشورمان بود و از سوی دیگر سالی آموزنده برای شهروندان هم بود و به طور کلی شاهد اثرات بی توجهی به محیط زیست هستیم.

 

وی افزود: از درس های آموزنده از سال 93 می توان به این موضوع اشاره کرد که عدم تصمیم در تغییر رفتارهایمان موجب بدتر شدن خشکسال های انسانی ، اجتماعی و اقتصادی شد که می توان به وضعیت خوزستان، زاینده رود، ارومیه، سیستان و بلوچستان و منطقه خراسان اشاره کرد.همچنین تغییر نگرش از جمله مواردی است که در مورد آن کمتر صحبت شده و سال جدید می تواند با تغییر نگرش جدید آغاز شود.

 

موسس پایگاه تبادل داده Water SISWEB تصریح کرد: از جمله خرده فرهنگ های بد ما این موضوع است که مشکلاتمان را به گردن یکدیگر می اندازیم. شهروندان دولت را مقصر می دانند، دولتی ها نیز مقصر را یکدیگر ، خارجی ها، دشمنان و خشکسالی و تغییر اقلیم می دانند. ما به عنوان شهروندان باید این باور را داشته باشیم که تا زمانی که خودمان رفتارمان را تغییر ندهیم ، نمی توانیم انتظاری نسبت به تغییر افکار مسئولان داشته باشیم.

 

استاد ایرانی مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن  با تاکید بر اینکه محیط زیست یک سیستم پیچیده و متشکل از بخش های مختلف است، خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب باعث کمک در زمینه های دیگر مانند انرژی ،محیط زیست و آلودگی هوا می شود بنابراین صرفه جویی و تصحیح رفتار ما با محیط زیست یکی از گام های اساسی در حافظت از محیط زیست است. گاهی اوقات گفته می شود که مصرف آب شرب فقط 6،7 درصد از مصارف آب را تشکیل می دهد پس نیازی به صرفه جویی ندارد و تاکید کنیم که این صرفه جویی باید در بخش کشاورزی صورت بگیرد. یعنی مسئولیت را از خود سلب کنیم و به گردن دیگران بیاندازیم که اصلا درست نیست.

 

وی اظهار کرد: اینکه ما باور کنیم تغییر رفتارمان تاثیر دارد، اینکه استحمام مان را یک دقیقه کوتاه تر کنیم، نوع ظرف شستن هایمان را عوض کنیم، موقع مسواک زددن شیر آب را ببندیم؛ همه اینها تاثیرمهمی داشته و به هم وابسته اند. چراکه وقتی این موارد تحقق یابند، مصرف انرژی کاهش یافته و با پایین آمدن مصرف انرژی صرفه جویی در مصرف آب اتفاق می افتد.

 

مدتی ادامه داد: باید باور کنیم که این صرفه جویی ها وقتی باهم انجام شود تاثیر بسیاری دارد. ما به عنوان یک جامعه ، تغییر رفتارهایمان باعث تغییرات بسیاری می شود و در نتیجه سیستم ارزشی نیز تغییر پیدا می کند به عنوان مثال دیگر نسبت به آشغال انداختن دیگران بر روی زمین هم بی اعتنا نخواهیم بود.

 

علت اصلی بحران های آبی ایران سوء مدیریت واستفاده نادرست و عدم آینده نگری است

 

استاد ایرانی مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن  با بیان اینکه همه باید متوجه باشیم که اگر بخواهیم مقصر بحران هایی که کشورمان با آنها مواجه شده ، خشکسالی یا تغییر اقلیم بدانیم ، کاملا غلط است، گفت: ضمن اینکه نمی گوییم خشکسالی یا تغییر اقلیم بی تاثیر نبوده اند ولی تاکید می کنم که مسایلی که الان با آن ها مواجه ایم به علت سوء مدیریت واستفاده نادرست و عدم آینده نگری است. وقتی یک سیستم درست طراحی و مدیریت شود پتانسیل مقابله و دوام در برابر خشکسالی های حتی مکرر و دراز مدت را نیز خواهد داشت یعنی اینکه شدت خشکسالی هایمان در حد خشکسالی های دهه های گذشته نبوده که ما را از پا در بیاورد و این نشان می دهد که سیستم مان خیلی خوب طراحی نشده است اما در مقابل خیلی راحت است که وقتی با خشکسالی مواجه بشویم، از این فرصت استفاده کنیم و علت این خشکسالی را تغییر اقلیم بدانیم تا این مسئولیت از ما سلب شود.

 

موسس پایگاه تبادل داده Water SISWEB افزود: اما چنانچه ما این را قبول کنیم که سرنوشت واقعی ما همین خواهد بود و آینده ای خشک همراه با ریزگرد خواهیم داشت، غلط است چراکه موجب دل سردی شده و باعث پذیرش این موضوع می شود که مثلا تهران شهری است آلوده، چه ما ماشین بیاوریم یا نیاوریم و اینکه اهواز شهری است که همیشه قرار است طوفان و گردوغبار داشته باشد.

 

موضوع خشکسالی ایران در سی سال آینده کاملا غلط است

 

مدنی با تاکید بر اینکه موضوع خشکسالی ایران در سی سال آینده کاملا غلط است، تصریح کرد: این ادعا اساسا از نظر علمی غلط است و اصلا به معنای سرنوشت محتوم نیست و هیچ کس نمی تواند بگوید در ایران در دوسال دیگر خشک است یا مرطوب.

 

استاد ایرانی مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن  گفت: در مورد تغییر اقلیم به عنوان اصلی ترین دلیل هنوز دنیای علم شدت تاثیر آن را اثبات نکرده است. چراکه چنانچه این تاثیر موضوع مشهود شده بود، راحت تر می توانستیم در موضوع تغیر اقلیم به توافقات بین المللی برسیم.

 

ایران در آینده منطقه ای خشک خواهد بود

 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شدت و رفتار این پدیده برای ما مشخص نیست ، با یکسری حدس و گمان روبرو هستیم بر پایه آنها مدل هایی درباره آینده ترسیم شده است که بیشترشان پیشنهاد می کنند که به طور کلی ایران منطقه ای خشک خواهد شد و فشار بیبشتری به ایران وارد خواهد شد و اما اینکه دقیقا چه مقدار خواهد بود و چقدر این پیش بینی ها در دراز مدت درست است واینکه کدام مناطق ایران دقیقا خشک می شوند و در کدام مناطق ایران بارش باران بیشتر خواهد بود، دقیقا مشخص نیست.

 

مدنی تاکید کرد: اتفاقی که در حال حاضر در ایران رخ داده ، این است که یکسری مباحث با هم اشتباها تلفیق شده اند و مبحث پیش بینی خشکسالی برای 6 ماه تا یک فصل با مبحث تغییر اقلیم که پیش بینی طولانی مدتی را نیاز دارد مخلوط شده است.

 

بیشترین چیزی که ما ایرانی ها را آزار می دهد خشکسالی اقتصادی و اجتماعی است

 

موسس پایگاه تبادل داده Water SISWEB با بیان اینکه این موضوع روشن است که خشکسالی در ایران اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: درست است که میزان بارش هایمان کم بوده و از نظر هواشناسی و کشاورزی نیز خشکسالی داشته ایم. اما بیشترین چیزی که ما را آزار می دهد خشکسالی اقتصادی و اجتماعی است. خشکسالی اقتصادی و اجتماعی زمانی رخ می دهد که میزان تقاضای ما از میزان موجود آب بیشتر باشد . این معضل تنها با کمک شهروندان و در اثر تغییر رفتار مسئولین، مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، شرب ،محیط زیست و بخش صنعت مرتفع می شود.

 

دلیل اصلی تغییرات اقلیمی افزایش گازهای گلخانه ای است

 

مدنی تصریح کرد: دلیل اصلی تغییرات اقلیمی افزایش گازهای گلخانه ای است اما در یک مدیریت صحیح باید بپذیریم و بفهمیم که وضعیت در آینده بدتر از حال است اما شدت آن قابل پیش بینی نیست باید برای آن آماده شویم. آماده شدن به این معنا که به دنبال اقدامات، سیاست ها و زیر ساخت های مناسب که زیر ساخت ها لزوما زیر ساخت های سازه ای نیست، برویم. ما باید مانند کشور های توسعه یافته بلوغ فکری مان را نسبت به محیط زیست تغییر دهیم .باید مدیریت منابع آب باید عوض شود، رفتار هایمان و مسئولیت پذیری ما نسبت به اجتماع باید به عنوان شهروندان و کشاورزان عوض شود چراکه ما در برابر محیط زیست و نسل های آینده مسئولیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا