همکاری امارات و ژاپن در پرتاب ماهواره

KhalifaSat پیشرفته‌ترین ماهواره‌ای است که برای امارات متحده عربی ساخته شده است و اولین ماهواره‌ای است که توسط مهندسان اماراتی طراحی و ساخته شده است.

این ماهواره قرار است توسط راکت H-IIA متعلق به صنايع سنگين ميتسوبيشي ژاپن  (MHI)پرتاب شود. KhalifaSat نشان‌دهنده پیشرفت تکنولوژی فضایی امارات و توسعه دانش و مهارت امارات است و در این پروزه نسبت به پروژه‌های قبلی پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. محققان EIAST با همکاری شرکت Satrec Initiative کره جنوبی گام‌های مثبتی در جهت پیشرفت در صنایع ضایی برداشته‌اند و اکنون محققان اماراتی قصد دارند که نقش محوری در طراحی ماهواره سوم با نام     Khalifa Sat   ایفا کنند که قرار است تا سال 2017 به فضا پرتاب شود. قابل ذکر است ماهواره GOSAT-2  متعلق به آژانس اکتشاف فضایی ژاپن به همراه ماهواره پایش گازهای گلخانه‌ای بر روی زمین MHI توسط راکت ماهواره‌بر H-IIA پرتاب خواهد شد.

به گفته یوسف الشایبانی مدیر کل موسسه فناوری و علوم پیشرفته امارات: « صنايع سنگين ميتسوبيشي ژاپن، به دلیل عملکرد عالی و قابلیت اطمینانی که در جامعه فن‌آوری فضایی جهانی دارد، برای همکاری در این پروژه انتخاب شده است» وی همچنین افزود: « مرحله مفهومی تا پرتاب ماهواره KhalifaSat از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر بسیار زیادی نه تنها در آینده فضایی منطقه، بلکه در توسعه ملی امارات خواهد داشت. نگاهی به پروژه‌های گذشته صنايع سنگين ميتسوبيشي ژاپن  و به خصوص دستاوردهای راکت H-IIA این اطمینان را به ما می‌دهد که همکاری موفق و ماندگاری را با شرکتی با بالاترین نرخ موفقیت پرتاب در جهان داشته باشیم. »

موسسه فناوری و علوم پیشرفته امارات (EIAST) در سال 2006 با هدف ایجاد قابلیت‌های محلی در تحقیقات و نوآوری‌ها و تشویق و نوآوری‌های علمی و پیشرفت‌های فن‌آوری در دبی و امارات متحده عربی افتتاح شد. این موسسه اساسا در تحقیقات فضایی، تولید ماهواره، توسعه سیستم‌ها، تصویربرداری فضایی و خدمات ایستگاه زمینی و پشتیبانی ماهواره‌ها نقش داشته است.  

پس از راه‌اندازی برنامه ملی توسعه راکت‌های فضایی در سال 1975، ژاپن در موارد مختلفی اعم از تولید و پرتاب ماهواره، به صنايع سنگين ميتسوبيشي ژاپن  MHIتکیه کرده است.MHI با میزان موفقیت 96 درصدی و یا به عبارتی 26 پرتاب موفق از 27 اقدام صورت گرفته، نقش کلیدی در توسعه فعالیت‌های فضایی ژاپن بازی می‌کند و در حال حاضر نیز راکت  H-IIAمهمترین  وسیله پرتابی در این کشور محسوب می‌شود.

همچنین مراکز دیگری در امارات متحده عربي، شركت‌های yahsatو thuraya  ماهواره‌هایی به کار انداخته‌اند که برای فراهم کردن خدماتی از قبیل شبکه‌های تلفن ماهواره‌ای و تلویزیون‌هایی با کیفیت بالا و پهنای باند اینترنت در نظر گرفته شده‌اند. در مجموع چنین پروژه‌ای بدین معنی است که امارات برای تکنولوژی فضایی بالغ بر ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اين كشور در هر صورت برای امکانات پرتاب که در ماموریت مریخ بسیار حیاتی تلقی می‌شود به دیگر کشورها متکی است. در عین حال امارات متحده عربی توانایی پرتاب سفینه به مریخ را ندارد اما علی‌الاصول این هدف با مشارکت مالی موثر و کافی و استفاده از تجربه فضایی سایر کشورها دست یافتنی است. با این حال امارات برای انجام مأموریت‌های پرتاب که برای مأموریت مریخ بسیار حیاتی محسوب می‌شود، به کشورهای دیگر وابسته است.

امارات متحده همچنین بدنبال راه‌اندازی آژانس فضایی در سطح ملی برای به حداکثر رساندن سهم صنایع فضایی در اقتصاد این کشور است. هدف از مأموریت مریخ و آژانس فضایی جدید، تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به دور از وابستگی به نفت، گاز و صنایع پیشرفته عنوان شده است. امارات متحده عربی اخیرا از برنامه ارسال فضاپیما به مریخ تا سال 2021 خبر داده است که می‌تواند این کشور را به نخستین کشور عربی تبدیل کند که به سیاره دیگری راه یافته است!

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا