ضرورت اقدام جهانی برای كنترل تب زرد قبل از گسترش

شیوع تب زرد در آنگولا و ابتلای حدود دو هزار نفر به این بیماری ویروسی، جامعه بهداشتی را برآن داشته تا در این زمینه دست به اقدامات جدی بزنند. از میان دو هزار مورد ابتلا در آنگولا، 258 نفر جان خود را از دست داده اند.

محققان دانشگاه جورج تاون در واشنگتن با بررسی احتمال سرایت بیماری به كشورهای دیگر، سازمان جهانی بهداشت را ملزم به اقدامات اضطراری در این زمینه می دانند.
این محققان بزرگترین نگرانی موجود در رابطه با جلوگیری از شیوع تب زرد را كمبود واكسن اعلام كرده اند. واكسن تب زرد از سال 1960 میلادی مورد استفاده قرار گرفته و جان هزاران انسان را از مرگ حتمی نجات داده است.
ویروس تب زرد توسط پشه Aedes منتقل می شود. این پشه عامل انتقال ویروس زیكا و تب دانگ نیز محسوب می شود. تب، لرز، تهوع، استفراغ، خستگی، بی میلی به غذا، سردرد، دردهای عضلانی، قرمزی چشم و زبان از علایم رایج تب زرد محسوب می شوند و نارسایی كلیه و كبد، توهم، تشنج، كاهش میزان ادرار و كما از علایم حاد بیماری به شمار می آیند.
محققان معتقدند كه زیستگاه اصلی این پشه در آفریقا است و شروع اپیدمی نیز از همان منطقه بوده است. شیوع این بیماری علاوه بر آفریقا در باربادوس، غرب هند، نیویورك، فیلادلفیا، نیواورلئان، كارتاهنا، كوبا و جنوب اروپا تا قبل از توسعه اولین واكسن در سال 1936 میلادی رخ داده است. پس از آن زمان، شیوع بیماری در آمریكا دیده نشده است.
سازمان جهانی بهداشت 24 ماه مارس 2016 اعلام كرد كه حدود 5.7 میلیون نفر در لوآندا در آنگولا علیه تب زرد واكسینه شده اند؛ ولی كمبود واكسن افراد زیادی را در این منطقه در معرض ابتلا قرار داده است.
سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده است كه برای واكسیناسیون جمعیت در معرض خطر در این منطقه، به 1.4 میلیون دز واكسن مورد نیاز است.
 به گزارش ایرنا از ایندیپندنت،محققان با توجه به شیوع ابولا و زیكا كه قربانیان زیادی داشت، از سازمان جهانی بهداشت خواسته اند كه در این زمینه مقتدرانه گام بردارد و كمیته اضطراری تشكیل دهد.به گزارش ایرنا، نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا