شبکه جهانی برای جلوگیری از تصادف پهپادها

پس از جنگ جهانی اول بود که پدیده ای به نام هوانوردی تجاری در میان انسان ها شروع به شناخته شدن کرد. برخی از کشورها مانند انگلستان و فرانسه، به سرعت خود را با ساختار جدید تطبیق داده و جنگنده های سبک وزن خود را به هواپیماهای تجاری تبدیل کردند ولی مشکلات فراوانی در مسیر این صنایع قرار داشت.

به صوت خلاصه می توان گفت که هدف از این طرح، ساخت یک شبکه ویژه برای ارتباط جهانی تمامی پهپادها با یک مرکز است تا به صورت مستقیم بتوان مسیرهای پروازی پهپادها را در اختیار داشته و از تصادف آنها با یکدیگر و یا سایر موارد پرنده مثل هواپیماها نیز پیشگیری کرد.

پس از چندین مورد تصادف هوایی بود که برای نخستین بار ایده شبکه ارتباطی هوایی به ذهن دانشمندان خطور کرد تا بتوانند مسیر حرکت هواپیماها را تعیین کرده و ساختار حرکتی آنها را با یکدیگر تطبیق بدهند. در این میان بیش از دو دهه گذشت تا ساختارهایی مانند رادار نیز به این سیستم افزوده شوند و به تدریج شبکه ای امن برای پیشگیری از تداخل مسیر پروازی هواپیما ها شکل گرفت که امروزه شاهد آن هستیم.

پهپادها را می توان یکی از پدیده های مدرن ولی دردسرساز امروزی به حساب آورد که تا حدی یادآور دوران آغاز به کار هواپیماهای تجاری هستند. بسیاری از پهپادها با پرواز در مناطق نامناسب می توانند برای انسان ها و یا سایر اجسام پرنده دردسرساز باشند و به همین دلیل نیز وضع قوانینی در این زمینه ضروری به نظر می رسند.

در این میان دانشمندانی از مرکز آزمایشگاهی AT&T اقدام به ارائه یک طرح ویژه کرده اند که این طرح، اینترنت پهپادها نام دارد. به صوت خلاصه می توان گفت که هدف از این طرح، ساخت یک شبکه ویژه برای ارتباط جهانی تمامی پهپادها با یک مرکز است تا به صورت مستقیم بتوان مسیرهای پروازی پهپادها را در اختیار داشته و از تصادف آنها با یکدیگر و یا سایر موارد پرنده مثل هواپیماها نیز پیشگیری کرد. البته هنوز مسیری طولانی تا تحقق این موضوع باقی مانده است ولی می توان این ایده را یکی از خلاقانه ترین نمونه های ارائه شده برای رفع مشکلات مربوط به پهپادها به حساب آورد.

منبع: motherboard

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا