كمپینی به نام خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری

دکتر محمدمهدی آخوندی در نشست خبری اولین کنگره تولید مثل و دومین کنگره علوم سلامت باروری و فرزندآوری که در پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد ،به برگزاری کمپین خانواده، تولید مثل و فرزند‌پروری در هفته پایانی اردیبهشت اشاره کرد و گفت: به مناسبت 31 اردیبهشت روز ملی جمعیت، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجمن جنین‌شناسی و بیولوژی تولید مثل و دانشگاه علوم پزشکی ایران این هفته را به نام خانواده، تولید مثل و فرزند‌پروری نامگذاری و کمپینی ملی به همین عنوان برگزار کرده‌اند.

وی افزود: سیاست‌های جمعیتی جدید، افزایش باروری را ترویج می‌کند، اما در کنار کمیت، کیفیت جمعیت نیز شاخصی مهم در توسعه است. به همین دلیل باید به تقویت نهاد خانواده، سلامت باروری و پرورش صحیح فرزندان توجه شود.

به گفته رییس انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل، هدف اصلی این کمپین گشودن باب گفتگو و اطلاع‌رسانی درباره جمعیت در ایران، نرخ رشد باروری، میزان ناباروری و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت جنسی، سلامت باروری، داشتن فرزند سالم و همچنین حفظ باروری و عوامل تهدید کننده آن است.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: حمایت از زوجین نابارور از جمله اهداف اصلی این کمپین است. در همین راستا با همکاری مراکز درمان ناباروری سراسر کشور در روز حمایت از زوج‌های نابارور، به آنها مشاوره رایگان ارائه و درباره روش‌های نوین درمان ناباروری اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی سلامت باروری، حفظ باروری و مقابله با عوامل تهدید کننده آن، حمایت از زوجین نابارور، جمعیت جوان و اقتصاد پویا، خانواده سالم، آرامش و نشاط جامعه و همچنین سالمندی را به عناوین برگزیده این هفته اعلام کرد.

آخوندی همچنین ابراز امیدواری کرد که در روز حمایت از زوجین نابارور، این زوجین که تا کنون امکان مراجعه برای درمان را نداشتند، بتوانند از امکان مشاوره و تشخیص رایگان بهره‌مند شوند و با قرار گرفتن در مسیر درست، لذت داشتن فرزند را تجربه کنند. این کار با مشارکت و همکاری مراکز تخصصی درمان ناباروری سراسر کشور انجام می‌شود.

در ادامه کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خصوص این کمپین گفت: بحث جمعیت و رسیدن به جمعیت پویا و متعادل از ضرورت‌های کشور است و بر اساس استانداردهای جهانی، هر 5 تا 10 سال باید در سیاست‌های جمعیتی بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس گزارش مراکز معتبر پایش جمعیت دنیا، ایران بدترین و سریع‌ترین کاهش جمعیت را داشته است که اگر ادامه پیدا کند، سبب پیری جمعیت کشور می‌شود.

درحوزه سلول های بنیادی و ناباروری پیشتازهستیم

دکتر محمدرضا صادقی ،دبیر انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی ایران در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: یکی از وظایف انجمن‌های علمی حمایت از تحقیقات  و جهت دهی به آنهاست.انجمن علمی جنین شناسی تحقیقاتی که در راستای نیازهای کشور انجام شده را جهت دهی می‌کند و مورد حمایت قرار میدهد.در نهایت برآیند تمامی تحقیقات باید به سمت و سویی برورد که مفید باشد و آنهایی که مستحق تر هستند، زوجین نابارور است؛ یعنی این تحقیقات باید روشهای جدید ی را ارائه یا روش‌های موجود را ارتقا دهید.

وی تاکیدکرد: امروزه به جرات می‌توان گفت آنچه که در دنیا به عنوان روشها ی علمی برای درمان ناباروری انجام میشود در مراکز درمان ناباروری کشور نیز صورت می‌گیرد و مراجعات بسیاری که از خارج از کشور به این مراکز شده است می تواند نشانه این موضوع و صحت آن باشد.

دبیر انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی ایران  عنوان کرد: در بحث تحقیقات نیزباید گفت  ما در مرز علم هستیم زیرا تحقیقات انجام شده جدید است و می‌تواند تحولات تازه ای را به ارمغان بیاورد .همچنین در حوزه سلول های بنیادی و ناباروری پیشتاز هستیم.

وی افزود: خوشبختانه 6مجله در حوزه  تولید مثل و نازایی در سطح  بین المللی در کشور وجود دارد.همچنین مجلات در حیطه تخصصصی زنان و مردان که تعدادشان به 15می رسد وجود دارد که مقالات را در سطح علمی و بین المللی منتشر می ‌کنند.گفتنی است در این حوزه در سطح بین المللی 3هزار مقاله تولیدی داریم .

صادقی در خصوص مقالات راه یافته به مرحله نهایی افزود: امسال 75اثربه دبیرخانه کنگره ارسال شده بود که 45اثر پایان نامه ، 20اثر مقاله و 20اثر پژوهشگر برتر را داشتیم و در نهایت داوری ها منتج به انتخاب یک پایان نامه،یک مقاله ویک پژوهشگر یک برتر ا شد و از پژوهشگران برتر ایرانی خارجی نیز یک اثر انتخاب شد.

دکتر صادقی در پاسخ به خبرنگار سیناپرس در خصوص اینکه مقالات تولید شده چقدر دارای کیفیت هستند و چه آماری از کاربردی شدن آنها وجود دارد ،گفت: مشکل ما مشکل تولید مقاله نیست . مقاله به دانسته های بشر می افزاید  در نهایت باید در کشور سیستمی اتخاذ کنیم که از یافته های علمی در جهت ارتقا سطح درمانی استفاده کنیم .اگر در طی 5سال به مقالات ارجاعی داده نشود بنابراین آن مقاله از اعتبار ساقط است بنابراین مقالات را کاربردی کنیم.

برگزاری نمایشگاه جانبی تجهیزات پزشکی در درمان ناباروری

دکتر صادقی تبار دبیر اجرایی دو کنگره گفت:  این مدل جدید از برگزاری کنگره های علمی است و کار بسیار مهمی در این حوزه اتفاق افتاده است و میتوان به عنوان یکی از  رویداد های مهم علمی کشور از آن یاد کرد. اولین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری و دومین کنگره بین المللی تولیدمثل همزمان از 29تا 31اردیبهشت ماه در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مراکز علمی و دانشگاهی حمایت‌های  خود را ازاین کنگره اعلام کرده اند.همچنین در کنار این کنگره نمایشگاه جانبی تجهیزات پزشکی در این حوزه نیز برگزار می گردد.

دکتر صادقی تبارگفت: 434مقاله پذیرفته شده و داوری شده  در کنگره تولید مثل و  285مقاله در کنگره سلامت باروری در غالب دو سی تکثیر می‌شود همچنین تا امروز 900نفر در کنگره ثبت نام کرده اند که پیش بینی می‌شود این تعداد به 2هزار نفر نیز برسد.

وزارت بهداشت استاندارها را به شورای عالی بیمه ارائه دهد

رئيس انجمن جنين شناسي و بيولوژي توليد مثل ايران در پاسخ به خبرنگار سیناپرس درباره همکاری و حمایت بیمه ها خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد زوج هاي كشور نابارور هستند و اين درصد بالايي است.همچنین ميزان ناباروري مردان به مراتب بيش از زنان است.

دکترآخوندي اظهار كرد: هر چند براي يك سري از اقلام دارويي و آزمايشات در اين حوزه تحت پوشش بيمه قرار دارد اما براي درمان ناباروري هنوز بيمه اي در كشور نداريم.شوراي عالي بيمه، استاندارد اين خدمات را از وزارت بهداشت 5 سال پیش خواسته بود كه تيم هايي براي اين كار مشخص و تعدادي استاندارد در اين زمينه تدوين شده است.

رئيس انجمن جنين شناسي با اشاره به اينكه استانداردها در حال نهايي شدن هستند از وزارت بهداشت درخواست داريم اين استانداردها را در اسرع وقت به شوراي عالي بيمه ارسال كنند تا زمينه تصويب با تحت پوشش قرار گرفتن اين خدمات فراهم شود.

هدف کنگره ترویج  گفتمان و ایجاد حساسیت برای اجرای سیاست‌های جمعیتی است

ناهید اکبری، دبیرعلمی اولین کنگره سلامت باروری نیز برگزاری این کنگره را در راستای سیاست‌های جمعیتی و ارائه آنها در قالب شواهد علمی عنوان کرد و گفت: وزارتخانه‌های بهداشت، ورزش و جوانان و جامعه المصطفی قم، ما را در این همایش همراهی می کنند و قراراست پیام های کلیدی که در طول برنامه تولید می‌شوند به نهادهای ذیربط منتقل شوند.

وی ادامه داد:ترویج این گفتمان و ایجاد حساسیت برای اجرای سیاست‌های جمعیتی و تقویت همکاری‌های بین بخشی از مهم‌ترین اهداف کنگره است. ما همچنین از صاحب نظران بین‌المللی که تجربه تحقیق‌های گسترده‌ای در زمینه جمعیت، ترویج ازدواج سالم و سلامت روان زوجین، ترویج زایمان طبیعی و … دارند، دعوت کرده‌ایم .

مراكز ناباروری كشور باید اعتبار بخشی شوند
دبیرعلمی دومین كنگره بین المللی تولید مثل نیز گفت: مراكز ناباروری كشور باید اعتبار بخشی شده و این مراكز باید تمام استانداردهای بین المللی را رعایت كنند.
دكتر منصوره موحدین با اشاره به اینكه انجمن جنین شناسی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است، افزود: این مجموع استاندارد بین المللی در این زمینه را جمع آوری كرده كه به زودی در قالب كتاب منتشر خواهد شد.
وی اظهار كرد: در گام بعدی انجمن جنین شناسی به وزارت بهداشت كمك خواهد كرد تا تعریف مشخص و استانداردهای لازم در این زمینه تدوین شود.
موحدین تاكید كرد: بیمه ها زمانی می توانند خدمات این حوزه را تحت پوشش قرار دهند كه خدمات در قالب استاندارد تعریف شده باشد و باید این موضوع در اسرع وقت صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به توریسم سلامت در حوزه ناباروری اشاره كرد و گفت: تعداد زیادی از بیماران خارجی برای درمان ناباروری به ایران مراجعه می كنند.
موحدین پایین بودن هزینه درمان و حضور متخصصان زن را از مهمترین عوامل مراجعه بیماران به كشور ما اعلام كرد و گفت: تعداد زیادی از مسلمانان كشورهای اطراف و حتی اروپا و آمریكا برای درمان ناباروری خود به ایران مراجعه می كنند.
وی با اشاره به اینكه هزینه درمان ناباروری در ایران پایین تر از كشورهای منطقه است،‌گفت: این موضوع می تواند عامل مهمی برای جذب توریسم سلامت باشد.
دبیر علمی دومین كنگره بین المللی تولید مثل به تعداد مقالات پذیرفته شده در این كنگره اشاره كرد و گفت: 450 مقاله علمی در این كنگره پذیرفته شده كه از این تعداد 50 مقاله بصورت سخنرانی ارائه می شود.
موحدین به برگزاری بیست پنل تخصصی در این كنگره اشاره كرد و گفت: سلول های بنیادی در تولید مثل، درمان غیرجراحی در باروری مردان، سلامت جنسی و باروری، تغذیه در تولید مثل و حفظ باروری در بیماران سرطانی از جمله پنل های تخصصی این كنگره است.
وی برگزاری كارگاه های آموزشی و برپایی نمایشگاه از دیگر برنامه های این كنگره اعلام كرد و افزود: غدد تولید مثل در سلامت و باروری، لقاح و كشت جنین، سرطان وحفظ باروری، مباحث اخلاقی و حقوقی تولید مثل، انجماد در تولید مثل و توریسم و اقتصاد درمان ناباروری از جمله محورهای این كنگره می باشد.
وی به استقبال خوب محققان داخلی و خارجی از این كنگره اشاره كرد و گفت: تعدادی از دستاوردهای علمی و پژوهش های انجام شده در این حوزه در این كنگره ارائه خواهد شد.

 

 

گزارش :فرگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا