راهکاری منحصر به فرد برای نجات کرگدن سفید از انقراض

کرگدن های سفید را می توان یکی از موجودات متفاوت در طبیعت دانست که البته این تفاوت موجب شده است تا این حیوانات هدف شکارهای کنترل نشده قرار بگیرند و همین موضوع نیز این زیرشاخه گونه کرگدن ها را در معرض انقراض قرار داده است.

در حال حاضر در سراسر جهان تنها سه کرگدن سفید زنده هستند که همگی در پارک مرکزی کنیا و در محیطی حفاظت شده نگهداری می شوند. این سه حیوان شامل یک حیوان نر به نام سودان است که 42 سال سن دارد و در کنار او دو حیوان ماده به نام های ناجین و فاتو حضور دارند که به ترتیب 26 و 15 سال سن دارند.

مشکل اصلی اینجاست که سودان از نظر تعداد اسپرم دارای کمبود جدی بوده و به همین دلیل نیز قابلیت بارورسازی ندارد. از سوی دیگر مشکلات فیزیکی در ناجین و فاتو موجب شده است که آنها نتوانند به صورت مصنوعی باردار شوند و در صورت بارداری بدون شک به جای تولید مثل، جان خود را از دست خواهند داد.

در این میان دانشمندان دست به ارائه راهکاری ویژه زده اند که می تواند موجب ایجاد تفاوت هایی عمده در روند نجات این حیوانات از انقراض شود. یک تیم تشکیل شده از متخصصان قصد دارند تا بتوانند با استفاده از سلول های یخ زده شده این موجودات، نسخه هایی از آنها را در محیط خارج از بدن مادر رشد بدهند.

برای این کار نیاز به اسپرم و تخمک وجود دارد. برداشت تخمک از بدن دو ماده باقی مانده چندان دشوار نیست ولی مشکل اصلی به اسپرم بازمی گردد زیرا سودان از نظر سنی و تعداد اسپرم در شرایط خوبی قرار ندارد و در عین حال نیز هر دو ماده باقی مانده، دختران خود او هستند و به همین دلیل نیز نزدیکی ساختار ژن ها می تواند برای دانشمندان دردسرساز باشد.

با این وجود دانشمندان قصد دارند تا با ایجاد تغییرات ژنتیکی مناسب در ساختار ژن های این موجودات، کار آزمایشگاهی خود برای رشد جنین را آغاز کنند. شایان ذکر است که نخستین گام های این ایده، 10 سال پیش برداشته شده اند و دانشمندان در حال به پایان رساندن فرایند عملیاتی کردن این پروژه هستند.