کاهش هدررفت آب با کشاورزی مدرن

هرساله با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، مصرف آب هم افزایش چشمگیری می یابد. تا آنجاکه برخی از مناطق کشور چه به لحاظ کمّیت و چه به لحاظ کیفیت آب با مشکل مواجه می شوند.

هرچند در 2ماهه نخست سال جاری با بهبود میزان نزولات جوی، نگرانی ها از بابت تامین آب تابستان تا حدی کاهش یافته اما مسوولان وزارت نیرو هشدار می دهند که وضعیت شکننده منابع آب کشور همچنان پابرجاست و نیاز به مدیریت مصرف برای پشت سر گذاشتن فصل گرما، هنوز احساس می شود.

در کنار لزوم مدیریت مصرف آب شرب از سوی شهروندان، کشاورزان هم می توانند با اعمال مدیریت مناسب آب در سطح مزارع و استفاده از روش های نوین آبیاری، سهم بسزایی در صیانت از منابع موجود آب داشته باشند.

علی محمد بزرگواری؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در سال های گذشته با وجود خشکسالی هایی که به وقوع پیوست، دولت ها مدیریت های نسبی خوبی در بخش آب داشتند. منتها در وضعیت فعلی کشور که در برخی از استان ها با بحران آب مواجهیم، می بایست مدیریت بیشتری اعمال شود.

وی افزود: ما بارها در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از وزارت نیرو و دیگر دستگاه های مرتبط با مدیریت آب خواستیم کم امکان استفاده کشور از منابع آب دریاها را فراهم کنند. چون احتمال دارد که این خشکسالی ها تداوم داشته باشد.

بزرگواری خاطرنشان کرد: الان در کشوری مثل عربستان شاید در طول سال یک یا دو بارندگی بیشتر رخ ندهد اما اینها با استقرار دستگاه های آب شیرین کن هم در کنار دریای سرخ و هم خلیج فارس، تمام آب مصرفی خود را تامین می کنند. ما هم می توانیم با نصب آب شیرین کن، از آب دریا برای تامین نیازهای استان های همجوار استفاده کنیم.

ما بارها در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از وزارت نیرو و دیگر دستگاه های مرتبط با مدیریت آب خواستیم کم امکان استفاده کشور از منابع آب دریاها را فراهم کنند. چون احتمال دارد که این خشکسالی ها تداوم داشته باشد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما، هدررفت آب در بخش کشاورزی است. الان کشت بسیاری از اقلام سرنوشت ساز همچون گندم، برنج، دانه های روغنی و… با مصرف بیش از حد آب همراه است. در حالی که می بایست کشت این اقلام به صورت مدرنیزه  و با روش های نوین آبیاری انجام شود که مصرف آب پایین بیاید. مدرنیزاسیون کشاورزی هم مستلزم آن است که امکانات مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

وی با انتقاد از کافی نبودن بودجه آب در سال جاری، اظهار کرد: الان 4 شهرستان مرکزی و روستاهای اطراف آن در استان کهکیلویه و بویراحمد از آب شرب پایدار برخوردار نیستند. ما رفتیم مجوز گرفتیم و 3 سال روی این موضوع کار کردیم که وزارت نیرو از سد کوثر، آب به این شهرها منتقل کند. اما می گویند که ما نمی توانیم هیچ طرح جدیدی در بودجه تعریف کنیم. با این وضعیت، این شهرها نه تنها در آب کشاورزی که در آب شرب هم با مشکل مواجه می شوند.   

بزرگواری در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به لزوم مدیریت مصرف آب، تصریح کرد: یکی از مسایلی که دین اسلام به ما توصیه کرده و الان هم مسوولان نظام بر آن تاکید می کنند، این است که در مصرف آب دقت کنیم. اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ یعنی اینکه مصرف ما بهینه و منطبق با نیازها باشد. بنابراین می بایست از داشته هامان به نحو بهتری استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: درخواست ما از مردم این است که در مصرف آب صرفه جویی کنند. اگر مصرف آب به درستی صورت بگیرد، با بحران آب مواجه نخواهیم شد.    

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا