اجرای پروژه اثرات آلاینده‌ها در خلیج نایبند

ابراهیم علایی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره توضیح داد: پروتکل حفاظت از تنوع زیستی منطقه راپمی (خلیج فارس و دریای عمان) دارای 4 پروتکل اصلی «حفاظت از محیط زیست»، «کنترل آلاینده‌ها»، «کمک به حفظ ذخایر زیستی از طریق تنوع زیستی» و «کنترل آلاینده‌های ویژه حاصل از فعالیت‌های مربوط به استخراج و استحصال منابع نفت در خلیج فارس» است.

وی ادامه داد: بر اساس این پروتکل‌ها تسهیلاتی از سوی صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) به منظور اجرای طرح‌های زیست محیطی برای کشورهای تولید کننده نفت در منطقه خلیج فارس مانند ایران و عراق در نظر گرفته شده است که بر این اساس کشورهای منطقه طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند.

علایی با تاکید بر این که اجرای این طرح‌ها به صورت مشارکتی صورت می‎گیرد، افزود:‌ در طرح‌هایی که توسط صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) به تصویب می‌رسد، بخشی از اعتبارات از سوی سازمان ملل و بخشی دیگر از طریق دستگاه ارائه دهنده تامین می‌شود.

رییس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از ارائه پیش نویس طرحی در زمینه بررسی زیست‌محیطی منطقه خلیج نایبند از سوی ایران در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: این طرح ارائه شده و مورد تائید صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) قرار گرفته است.

رییس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: پیشنهاد این طرح با دو هدف پایبند بودن ایران به قوانین توسعه پایدار در فرآیندهای استحصال و برداشت از منابع هیدروکربوری و اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی برای نسل‌های آینده بوده است.

وی با تاکید بر این که این طرح در منطقه حفاظت شده خلیج نایبند در نزدیکی عسلویه اجرایی خواهد شد، یادآور شد: این پروژه در چندین بخش مهم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که یکی از این بخش‌ها بررسی و اثرات آلودگی‌های صنایع مستقر در منطقه است.

علایی، بررسی ورود آلاینده‌ها و تغییرات ایجاد شده در حوزه‌های مختلف فیزیکی و شیمیایی آب‌ها و بستر خلیج نایبند و رسوبات و پروفیل آب منطقه را بخش دیگر این مطالعات نام برد و یادآور شد: بررسی و ارزیابی تغییرات و اثرات آلاینده‌ها بر روی ذخایر ژنتیکی و زیستی منطقه و زنجیره غذایی از دیگر بخش‌های این پروژه به شمار می‌رود.

رییس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، زمان اجرای این طرح را یک سال و نیم ذکر کرد و افزود: برای اجرای این پروژه به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه تعاملات بین‌المللی با چالش‌هایی مواجه بودیم که با ایجاد فضای پساتحریم در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این طرح تغییرات فیزیکی و شیمیایی بر اساس شاخص‌های زیستی مورد بررسی قرار خواهند گرفت، ادامه داد: 90 درصد محققان این طرح ایرانی خواهند بود، ضمن آن که در صورت نیاز از ظرفیت‌های دستگاه‌های مربوط و همچنین شرکت‌هایی چون فلات قاره و سامانه پایانه نفتی استفاده می‌شود.

علایی همچنین به اجرای پروژه مشترک پژوهشگاه صنعت نفت با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) اشاره کرد و گفت: در این پروژه با بررسی صنایع فعال در بندر امام (ره) واقع در خور موسی نشان دادیم که هرچند این منطقه دارای آلاینده‌های زیادی است، ولی عملیات مونتیورینگ و پایش در این منطقه به طور پیوسته انجام می‌شود.

اجرای طرح ارزیابی ظرفیت‌های ملی به منظور مدیریت جهانی محیط زیست در ایران با استفاده از اعتبارات مالی صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد در تهران (UNDP) از اوایل سال 2006 آغاز شده و تاکنون تحت مدیریت عالی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران استمرار داشته است.