توقف 40 درصدی روند ذوب یخ های قطب شمال

بررسی های تیمی از دانشمندان بین المللی که به سرپرستی گروهی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو و اورگون و با همکاری و مشارکت دانشمندانی از فرانسه ؛ دانمارک و سوئیس در قطب شمال در حال انجام است ، نشان دهنده کند شدن روند ذوب یخ های قطبی در منطقه گرینلند از قطب شمال بوده و همچنین در این پژوهش ها مشخص شد که بیش از چهل درصد یخ های قطبی در گرینلند از خطر ذوب شدن نجات پیدا کرده اند.

این موضوع در حالی عنوان می شود که پیش از این اعلام شده بود تصاویر ماهواره ای دریافت شده توسط ناسا ، نشان دهنده شرایط بحرانی ذوب شدن بزرگترین یخچال طبیعی منطقه گرینلند است که بیش از 5 درصد از یخ های این منطقه را در خود جای داده و با سرعت زیادی رو به نابودی می رود .

در گزارش ناسا به صراحت اعلام شده که ذوب شدن این یخچال طبیعی می تواند عواقبی بسیار نا خوشایند و نامطلوب در دهه های بعدی بر جای گذاشته و تاثیراتی نامطلوب بر اکوسیستم کره زمین داشته باشد .

این یخچال طبیعی که Zachariae Isstrom نام دارد در حدود 5 درصد از یخ های منطقه گرینلند را در خود جای داده و 91 هزار و 780 کیلومتر مربع وسعت دارد . لازم به توضیح است که این یخچال طبیعی در سال 2012 میلادی جز یخچال های گروه شرایط مناسب glacialogically stable طبقه بندی می شد ولی با توجه به روند فعلی ذوب آن ، نام این یخچال طبیعی در فهرست یخچال های در حال ذوب با سرعت زیاد اضافه شده است .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله علمی علوم مترقی Science Advances magazine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.